Reisblog Webdy

Autorondreis "Ebba" in Zweden

We reizen dit naar het noorden. We maken een auto rondreis door Zweden. Wij hebben besloten om via de Storebeltburg naar Zweden te rijden i.p.v. met de auto een veerboot te nemen. Dag 2 t/m 13 rijden we de autorondreis "Ebba" van Buro Scandinavia. Deze rondreis hebben we verlengd met 3 dagen Göteburg en 3 dagen Malmö.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zaterdag 27 juni 2009
Oudewater - Odense (777 km)

Vandaag beginnen we aan onze etappe op weg naar Zweden. Wij vertrekken om 6.00 uur uit Oudewater. Het is vandaag grotendeels over de snelweg. Via de A12, A27, A28, A1 zijn we Nederland uitgereden. In Duitsland volgen we de A1 via Osnabruck, Bremen naar Hamburg. Op dit traject hebben we veel oponthoud door wegwerkzaamheden. We moeten steeds 60 à 80 km/h rijden. Na Hamburg zijn we de A7 gevolgd. Voor Flensburg maken we de eerste tankstop. Dit is het laatste tankstation vóór Denemarken. Het is hier erg druk. Je kunt beter een pompstation eerder nemen zo'n 50 km terug. Wij moeten wel aansluiten in de rij want de tank is echt bijna leeg. Bij Flensburg de grens over richting Kolding (E45). Je kunt hier grotendeels 110 km/h rijden. Voor Kolding een file maar het valt uiteindelijk mee en kunnen we na Kolding de E20 naar Odense nemen. In Odense hebben we Hotel Windsor geboekt voor een overnachting. We zijn hier om 14.30 uur. Het hotel heeft maar 4 parkeerplaatsen maar voor het hotel zijn openbare parkeerplaatsen. Na het inchecken zijn we Odense ingewandeld. Ze hebben hier heel veel winkels maar die zijn op zaterdag open van 9-14 uur. We pakken nu maar een terrasje want de zon schijnt heerlijk. De eerste zonnestralen hebben we al binnen. 's Avonds eten we In het centrum van Odense bij de mexicaan El Torito. Een aanrader!
21 graden

Zondag 28 juni 2009
Odense - Orserum (546 km)

Na een goed ontbijt gaan we op weg naar Zweden. Na ongeveer 10 km komen we weer op de E20 uit. Allereerst gaan we over de Storebeltburg. Deze brug verbindt Funen met Zealand. De kosten voor 1 auto bedraagt 215 DK (30 euro). Na de brug blijven we de E20 volgen tot aan Kopenhagen. Vlakbij Kopenhagen nemen we de Oresundsbron naar Malmo. De kosten voor 1 auto bedraagt 275 DK, 395 SEK (39 euro). Na Malmö nemen we de E6 richting Helsingborg. Bij Helsingborg gaan we naar de E4 en deze weg volgen we naar Granna. Onderweg hebben we nog een tankstop gemaakt. De pompstations liggen niet direct aan de snelweg. Je moet echt de snelweg af en ongeveer 500 meter binnendoor rijden. Ze staan wel goed aangegeven langs de snelweg. De temperatuur loopt buiten geleidelijk op naar 27 graden. Bij Granna verlaten we de E4 en nemen de 133 richting Tranas. Na ongeveer 10 km komen we bij ons eerste hotel van de rondreis aan. Het is hotel Smalandsgarden in Orserum aan het meer Oren. We hebben over deze rit iets minder dan 6 uur gedaan. Voor het avondeten verkennen we Orserum maar in dit dorp is niet veel te beleven. Daarom eten we 's avonds in het hotel.
Actuele prijzen:
Storebeltburg www.storebaelt.dk
Oresundsbron www.oeresundsbron.com
28 graden

Maandag 29 juni 2008
Orserum - Granna/Visingsö (20 km)

Vanuit Orserum rijden we naar de haven van Granna (circa 10 km) en hier parkeren we onze auto. We moeten even wachten voordat we met de boot naar het eiland Visingsö kunnen gevaren (www.visingso.net). De overtocht voor 1 volwassene is 50 SEK en duurt circa 20 minuten. Op Visingsö maken we een tocht met de "Remmalagen" (70 SEK pp). Met deze "Remmalagen" (paardentram) gaan we we vanaf de haven naar Kumlaby. Hier kun je de Kumlaby Kyrka bezoeken. De tocht met de paardentram duurt een uur (vice versa). Wij zijn na deze tocht naar de Visingsborg Slottsruin uit de 17e eeuw gewandeld. Deze ruïne is niet van binnen te bezichtigen. Na de lunch op het eiland varen we weer terug naar Granna. Vanuit de haven lopen we naar het centrum. Granna staat bekend om haar zuurstokken. In een aantal winkeltjes kun je zien hoe de zuurstokken worden gemaakt. Na dit bezoek rijden we terug naar Orserum en genieten we in de tuin van het hotel van de zon.
28 graden

Dinsdag 30 juni 2009
Orserum - Söderfors (455 km)

Na het ontbijt laten we Orserum achter ons en gaan we op weg naar het volgende hotel. We rijden via de E4. Onderweg, op een uur rijden van Orserum, ligt Berg. In Berg zijn de "Berg sluizen". Boten moeten hier een hoogte van 18 meter overbruggen met 7 sluizen (www.gotakanal.se). Het is op deze dag erg druk dus we hebben onze stoeltjes uit de auto gehaald en 2 uurtjes in de zon zitten kijken naar het schutten van de boten. Rond het middaguur rijden we door (via de E4) richting Uppsala. Circa 60 km na Uppsala hebben we de afrit Söderfors genomen en circa 10 km weg 292 naar Söderfors gevolgd. In Söderfors ligt Hotel Söderfors Herrgard. Het hotel is gelegen aan de Dalälven, een grote rivier die bestaat uit een aaneenschakeling van meren en uiterwaarden. 's Avonds eten we in het hotel.
27 graden

Woensdag 1 juli 2009
Söderfors - Förnebofjärden (245 km)

Vandaag gaan we er een actieve dag van maken. We hebben gesloten om een wandeling te maken door het Förnebofjärden NP. Een uurtje rijden van Söderfors ligt Gysinge. Nabij Gysinge is de ingang van het park. Ondanks onze lange broeken worden we bij het informatiebord al geprikt door een mug. Toch besluiten we om aan de wandeling te beginnen. Na 500 meter lopen, zit er een grote zwerm muggen rondom onze benen en hoofd. Dit belooft niet veel goeds en we zijn omgekeerd. We laten ons niet leegprikken door die muggen. We zijn naar een andere ingang van het NP gegaan, bij Östa. Hier wederom hetzelfde probleem. Dan gaan we vandaag maar minder actief doen. We rijden eerst naar Gävle om vanuit daar naar Furuvik te rijden. Furuvik ligt aan de Botnische Golf. Vlakbij een attractiepark zit een restaurant die over de Botnische Golf uitkijkt. Hier hebben we een lokaal gerecht gegeten "rendier carpaccio". Na een uur kwam er onweer aanzetten. We hebben de auto gepakt en zijn richting het hotel gereden. Onderweg hebben nog een paar buien. Bij terugkomst bij het hotel schijnt de zon weer. We hebben onze campingstoeltjes gepakt en hebben 's middags voor onze "hotelkamer" in de zon gezeten. Dit is 's avonds niet aan te raden want het stikt er van de muggen.
27 graden

Donderdag 2 juli 2009
Söderfors - Malung (319 km)

Op naar onze volgende "stek". Wij rijden vanuit Söderfors weg 292 naar de snelweg E4. We gaan richting Gävle. Bij Gävle nemen we de afslag naar weg 80 naar Falun. Vanuit Falun volgen we weg 50 naar Börlange. Bij Börlange nemen we weg 70/71 richting Malung/Sälen. 7 km voor Malung ligt aan de linkerhand Hotel Värdhuset Lugnet. Wij verblijven hier 3 nachten en onze kamer ligt in het bijgebouw 'Australie'. en onze kamer heet Mount Isa. Het hotel wordt gerund door Nederlanders. Het hotel ligt aan het water Västerdalälven. 's Middags pakken we de auto om Malung te verkennen. Malung staat bekend om het rendierleer. Helaas valt het bezoek tegen. Er zijn 2 leerwinkels en naast 2 supermarkten is er verder weinig te bekennen. De komende 2 dagen gaan we de rest van de omgeving bekijken dus vanmiddag houden we het voor gezien. Het hotel heeft een terras aan het water en we gaan van de zon genieten.
29 graden

Vrijdag 3 juli 2009
Malung - Grönklitt, Mora, Nusnäs (239 km)

Vandaag gaan we de omgeving van Malung verkennen. Wij rijden via de E45 en weg 26 via Mora/Orsa naar Grönklitt. Dit is ongeveer 1,5 uur rijden. In Grönklitt is het grootste berenpark van Zweden, Orsa Björnpark (180 SEK pp). De dieren leven in het park in een natuurlijke omgeving. Je kunt hier de volgende dieren zien: wolven, beren, lynxen, tijgers, ijsberen, uilen en roofvogels. Het park is erg heuvelachtig en het is op sommige punten zeer stijl. In het park heb je diverse uitkijkpunten over het park en de omgeving. Na dit bezoek gaan we vanuit Grönklitt naar Mora. Mora heeft een gezellig centrum waar je leuk kan winkelen. Daarnaast ligt het aan het Siljanmeer. We verblijven hier een tijdje. Op ongeveer 8 km vanaf Mora ligt Nusnäs. We rijden hier in de loop van de middag naar toe. Dit plaatsje staat bekend om het beschilderen van de Dalarnapaardjes. Deze oude handwerktraditie is te zien in een tweetal fabrieken. Bij deze fabrieken zijn natuurlijk ook souvenierswinkeltjes. Zo'n Dalarnapaardje mag in onze collectie ook niet ontbreken. Op de terugweg naar het hotel hebben we een enorme regenbui maar bij aankomst bij ons hotel schijnt de zon weer. Tijdens het diner breekt in Malung een stevige onweersbui los. Dit weer pas wel bij ons diner. We eten namelijk hutspot met rendier. Heerlijk!
29 graden

Zaterdag 4 juli 2009
Malung - Rättvink (249 km)

De ochtend begint vandaag bewolkt. Na het ontbijt vertrekken we riching Gesunda. Vlakbij Gesunda ligt Tomteland/Santaworld. Helaas is de kerstman er alleen in de wintermaanden. Nu is het park omgetoverd tot trollen- en elfjespark. Dit trekt ons niet en we besluiten om niet naar binnen te gaan. Bij dit park is een kabelbaan. We willen met de kabelbaan omhoog om vanaf de Gesundaberget het uitzicht op het Siljanmeer te bekijken. Bij aankomst bij de kabelbaan pakken donkere wolken zich samen. Het voorspelt niet veel goeds dus na veel twijfelen besluiten we uiteindelijk om niet naar boven te gaan. We moeten nu een alternatief gaan verzinnen. Het wordt uiteindelijk Rättvik. Na een uurtje rijden, zijn we er. In Rättvik ligt de Längbryggen. Een steiger uit 1895 met een lengte van 625 meter. We zijn de steiger opgelopen en aan het einde heb je een mooi uitzicht op het Siljanmeer. Een oude stoomboot "Gustaf Wasa" legt hier vaak aan maar vandaag was hij in geen velden of wegen te bekennen. We zijn door het dorpje gewandeld en hierna teruggekeerd naar ons hotel. De temperatuur is inmiddels al weer opgelopen tot 25 graden. Een mooie temperatuur om bij het hotel van de zon te genieten. Vanavond eten we een keer vroeg want om 20.00 uur gaan we op Elandsafari. Bij Yttermalung zijn we met een 4x4 de bossen ingereden. Het was nog erg licht buiten dus de elanden laten zich aan het begin van de avond nog niet zien. Na een half uur hebben we 1 eland gezien. Onderweg maken we bij een trekkershut een kampvuur en drinken koffie/thee. We roosteren zelfs een worstje. Hierna vervolgen we onze weg. Bij het invallen van de duisternis komen we gelukkig nog een aantal elanden tegen. Zelfs op de weg naar het hotel steekt een eland de weg over gevolgd door een kalfje. Dat brengt het aantal elanden van die avond op 6. De elandensafari is een leuke belevenis. De moeite waard om te doen.

Zondag 5 juli 2009
Malung - Bredsjö (165 km)

Na ons avontuur van gisteravond staan we vandaag iets later op. Het regent! Na het ontbijt pakken we onze koffers in want we vertrekken naar het volgende hotel van de rondreis. Vanuit Malung nemen we weg 71 naar Vansbro. Bij Vansbro volgen we weg 26 richting Filipstad. Vlak voor Persberg slaan we weg 63 richting Hällefors in. Circa 15 km na Hällefors slaan we af richting Bredsjö. De rit duurt ongeveer 2 uur. In de directe omgeving van het hotel is niks te doen dus we houden een "rustmiddag".
16 graden

Maandag 6 juli 2009
Bredsjö - Bergslangsvägen (193 km)

Bij het opstaan is het erg bewolkt buiten. We gaan vandaag de dagroute Bergslagsvägen rijden. Langs deze autoroute liggen veel mijnen, groeven en mijndorpen. Via Kopparberg rijden we naar het zuiden en volgen weg 50 naar Östra Löa waar een oude ijzergieterij is (Loa Hytta). Daarna rijden we via weg 60 verder naar Ramsberg. Langs Strassa, Stora, Lindsberg komen we uit bij Nora. Daar is de Pershyttan. Een hoogoven welke in gebruik was tussen 1380 en 1963. Na dit bezoek rijden we via Halleförs terug naar Bredsjö. Gedurende de gehele dag regent het en is het koud.
13 graden

Dinsdag 7 juli 2009
Bredsjö - Glava (307 km)

Vandaag gaan we weer op pad naar ons volgende hotel. Vanuit Bredsjö rijden we weg 63 naar Karlstad. In Karlstad hebben we een stop gemaakt om de stad te verkennen. Karlstad is een uitstekende stad om te gaan winkelen en dat hebben we ook gedaan. Daarnaast heeft de stad ook veel restaurants voor een lekkere lunch of diner. Na de lunch moeten we verder rijden en vanuit Karlstad volgen we weg 61 naar Arvika. Bij Arvika nemen we weg 175 naar Glava (Je kan ook weg 172 pakken). 6 km voor het hotel zien we een vos in het weiland lopen. We hebben de auto even langs de kant gezet om hem te bewonderen maar hij is helaas te ver weg voor een foto. Om 14.15 uur zijn we bij ons hotel. We willen in het hotel een diner reserveren maar dit is niet mogelijk. Tot 1 augustus is er geen kok in het hotel. We krijgen te horen: "Misschien na 1 augustus". Tja....daar hebben we nu niks aan. Het dichtsbijzijnde restaurant is volgens de eigenaar op 5 km of we moeten naar Arvika (30 km). Na het uitpakken van de auto rijden we naar "het centrum" om een restaurant te zoeken voor de avond. Niks te bekennen. Dan maar plan B (naar Arvika rijden). Arvika heeft een leuk centrum en we vinden een leuk restaurant (Olssons Brygga) aan het meer. Het is zeker de moeite waard om hier te gaan eten.
14 graden

Woensdag 8 juli 2009
Glava - Arvika (141 km)

Deze ochtend doen we rustig aan. Eerst een ontbijtje en hierna rommelen we nog effe wat aan. We rijden vandaag nogmaals naar Arvika. Bij aankomst in Arvika winkelen we wat en drinken een bakkie koffie/thee. Vanuit het centrum lopen we naar het Fordonsmuseum. Dit is een wandeling van ongeveer 20 minuten. In dit museum staan allerlei oude auto's, motoren en fietsen. Het museum is niet groot. Na 1 uurtje heb je alles wel gezien. Het museum is open van 12.00 tot 16.00 uur (entree 50 SEK pp). Tijdens ons bezoek breekt er een onweersbui los. Na deze bui kunnen we weer teruglopen naar het centrum van Arvika. Onderweg begint het toch weer iets te regenen. Na onze lunch zijn we terug gereden naar het hotel en hebben we allebei een goed boek gelezen. Vanavond rijden we nog 1 keer terug naar Arvika voor ons diner. En morgen .... Göteborg, here we come!

Donderdag 9 juli 2009
Glava - Göteborg (268 km)

Onze rondreis "Ebba" is ten einde maar onze vakantie nog niet. We rijden deze ochtend naar Göteborg. We hebben hier een hotel voor 3 nachten geboekt. Vanuit Glava rijden we via weg 175 naar Säffle. Hier gaan we via de E45/E6 naar Göteborg. Na 3,5 uur rijden we Göteborg binnen en ons hotel vinden we heel snel. We zitten in hotel Scandic Europa. We parkeren onze auto in het nabij gelegen P-hus Nordstan (150 SEK per dag). De auto staat wel in een beveiligde deel van de garage. De auto kan nu even 3 dagen uitrusten terwijl wij te voet Göteborg gaan verkennen. Het regent dus we duiken direct maar een grote shoppingmall in die direct naast het hotel ligt. Winkels in overvloed. Morgen gaan we "cultureel" doen.

Vrijdag 10 juli 2009
Göteborg (0 km)

Deze ochtend begint regenachtig. Na een stevig ontbijt trekken we er toch op uit om de stad te voet te gaan verkennen. We lopen eerst naar de Kungs Portsplatsen. Daar is een aanlegplaats voor de paddanrondvaarboten. Het regent nog steeds en deze boten zijn helaas niet overkapt dus laten we de rondvaart voor wat die is. Vervolgens zijn we naar de Gotaplatse gelopen waaraan het Konserthus, Konstmuseet, Stadsteatern, Stadsbibliothek en het Poseidonbeeld van Carl Milles liggen. Na deze wandeling is het tijd voor een bakkie koffie/thee om ons even op te warmen. We gaan vervolgens de Saluhallen in. Hier worden vlees, specerijen, kaas, vis, brood verkocht. Omdat het nog steeds regent, lopen we door naar de Antikhallerna (Västra Hamngatan 6). Genoeg oude rotzooi om je huis mee te vullen. Na dit bezoek begint het buiten op te klaren en wandelen we naar de wijk Haga. Ook in deze wijk kun je gezellig winkelen. Vanuit de wijk Haga lopen we weer rustig terug richting ons hotel. Inmiddels hebben we 3 uur gewandeld. Na de lunch doen we daarom rustig aan. Onze benen zijn te moe om nog te lopen.

Zaterdag 11 juli 2009
Göteborg (0 km)

Jawel, de zon schijnt dus na het ontbijt trekken we onze wandelschoenen aan en zijn we er weer op uit gegaan. We wandelen naar de haven van Göteborg en hebben daar naar verschillende boten gekeken. Vanaf de haven lopen we langs het water naar de Stenaline terminal. We kijken waar we 5 jaar geleden met de auto op de boot zijn gegaan. We komen na 1,5 uur lopen uit bij de Stenaline Danmark terminal. De Kiel-terminal is nog veel verder lopen. Onze benen beginnen al moe te raken dus we besluiten even uit te rusten en hierna langzaam weer terug te lopen richting het hotel. 's Middags gaan we nog het centrum in om te winkelen maar het begint al gauw te regenen. Uiteindelijk gaan terug naar het hotel om daar een boek te gaan lezen en de benen rust te geven.
20 graden

Zondag 12 juli 2009
Göteborg - Malmö (277 km)

Vandaag gaan we op pad naar ons laatste hotel. We verlaten Göteborg via de E6. Na een uurtje rijden staan we stil op de snelweg. Iedereen naast de auto. Dat belooft niet veel goeds. Na een half uurtje duikt iedereen de auto weer in en beginnen de auto's te rijden. De oorzaak is een uitgebrande bus. Na een vertraging van een uurtje kunnen we onze weg vervolgen. Om 13.45 uur komen we aan bij ons hotel Sas Radisson in Malmö. We kunnen gelijk inchecken en onze auto in de parkeergarage onder het hotel zetten. Na het uitladen van de auto verkennen we het centrum. Het is zondag en er is een rommelmarkt. Er zijn nog een aantal winkels open maar het merendeel is dicht. We gaan morgen verder op pad om Malmö te bekijken.

Maandag 13 juli 2009
Malmö (0 km)

De dag begint zonnig. Een mooie dag voor een wandeling. Vanaf ons hotel wandelen we naar de Turning Torso. Dit is het hoogste gebouw van Zweden en is 190 meter hoog. In het gebouw zit een draai van 90 graden van beneden naar boven. Vlakbij de Turning Torso ligt de west haven van Malmö. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de Oresundsbron die Malmö met Kopenhagen verbindt. Deze brug is 8 km lang. Van de haven lopen we via het Kungs/Slottparken naar de Lilla Torg. Een gezellig plein waar je kan eten en drinken. Dit hebben we dan ook gedaan. We hebben inmiddels alweer een wandeling van 2,5 uur erop zitten. Deze middag gaan we genieten van de zon en doen we weinig.
20 graden

Dinsdag 14 juli 2009
Malmö (0 km)

Zoals we de vakantie in Zweden begonnen zijn, zo sluiten we het ook af. De zon schijnt weer. Vandaag doen we rustig aan. We kopen een aantal kadootjes voor het thuisfront en genieten van de zon. Morgen wordt het namelijk weer een lange dag in de auto zitten en naar huis rijden.

Woensdag 15 juli 2009
Malmö - Oudewater (989 km)

De laatste dag brengt ons naar huis. Na een vroeg ontbijt rijden we via de E20 Malmö uit. In Denemarken vervolgen we de E20 tot aan Kolding. Bij Kolding volgen we de E45 richting Duitsland. In Duitsland volgen we de A7. Bij Hamburg naar de A1. Op de A1 is het weer erg druk door wegwerkzaamheden. We hebben veel oponthoudt. Via de A1 rijden we Nederland binnen. Hier volgen we de A1, A28, A27 en A12. We zijn weer terug in ons stadje Oudewater.