Reisblog Webdy

Filzmoos

We gaan deze zomer naar een bekend vakantieverblijf. Drie jaar geleden zijn we in hotel Filzmooserhof in Filzmoos (Oostenrijk) geweest en het lijkt ons leuk om weer een keer terug te gaan. We verblijven er 14 dagen op basis van all-inclusive.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zaterdag 8 juli 2017
Oudewater - Filzmoos (1013 km)

De zomervakantie is aangebroken! We gaan dit jaar weer naar Filzmoos in Oostenrijk. We zijn hier 3 jaar geleden ook geweest en hebben het er erg naar ons zit gehad. Maar we moeten eerst vele kilometers rijden. Wij rijden de voor ons gebruikelijke route door Duitsland: 3, 9, 99, 8. Bij Nürnberg is de gehele autobahn gespert en er staat 12 km file. Er wordt geadviseerd om de alternatieve route te nemen (A73 naar de 9) en dat doen we want stilstaan is ook niks. Het is wel druk maar dit komt door de stoplichten op de ring bij Nürnberg. Het oponthoud is in ieder geval minder dan op de 3 blijven. Gelukkig zijn we vroeg vertrokken en dat is in ons voordeel. Even later op de radio horen we dat de A73 ook helemaal vast staat. Dat hebben we toch maar mooi ontlopen. Bij kreuz München-Nord bij de 99 is het druk. Ook hier enige vertraging maar het kan erger. We tuffen rustig door en bij kreuz Inntal weer drukte omdat je hier moet kiezen tussen de autobahn 93 richting Innsbrück of de 8 naar Salzburg. Wij moeten richting Salzburg. Na Salzburg volgen we de 8. Na de eerste tunnel verandert het weer van zon naar regen. Bij afslag 60 (Eben) verlaten we de snelweg. Verderop zien we alweer blauwe lucht en Wendy zegt dat ik Filzmoos de zon schijnt. Het is vanaf de snelweg nog 13 minuten binnendoor rijden naar Filzmoos. En inderdaad … bij aankomst schijnt de zon. De reis heeft uiteindelijk 11,5 uur geduurd (incl. 2 stops). We kunnen direct inchecken en hebben een mooie kamer (nr 110). Lucas en Ruben gaan gelijk spelen in de zandbak en met de fietsen en hebben veel plezier. Papa en mama rusten even uit van de autoreis en genieten van de zon. De kinderen willen zwemmen met mama dus we nemen een duik in het buiten zwembad. Heerlijk zo’n frisse duik.
27 graden

Zondag 9 juli 2017
Filzmoos

Vandaag blijft de auto staan. Na de lange reis van gisteren willen we niet weer in de auto stappen. We slapen uit, ontbijten uitgebreid en hierna maken we een wandeling door Filzmoos. Er is weinig veranderd ten opzichte van 3 jaar geleden. Onderweg komen we nog een stoet met oude auto’s tegen van een onbekend merk Borgward. Het is zondag dus er zijn geen winkels open in Filzmoos. Na de wandeling nemen we een duik in het zwembad want het is lekker weer in Filzmoos, 25 graden. Na het zwemmen en een lichte lunch laten we Ruben slapen want de lange autoreis en het vroege opstaan op zaterdag breekt hem op. Papa en mama relaxen en Lucas neemt nog een duik in het zwembad. Om 18.00 uur is er een ontvangst voor de nieuwe gasten en wordt het programma voor de komende week uitgelegd. Het hotel organiseert vrijblijvend allerlei activiteiten voor jong en oud. Het begint ‘s avonds te regenen en onweren maar het is van korte duur. Na de regen komt de zonneschijn. Onze eerste dag in de bergen zit erop en we hebben weer volop genoten.

Maandag 10 juli 2017
Filzmoos - Wagrain's Grafenberg (54 km)

Vandaag gaan we naar Wagrain's Grafenberg. Er is goed weer voorspelt want dat is wel fijn als we bovenop de berg zijn. Eerst kopen we een paar nieuwe bergschoenen voor Lucas want zijn voeten zijn weer gegroeid. Wagrain Grafenberg ligt op een half uur rijden maar we hebben pech. De weg van Filzmoos naar de snelweg A10 is geblokkeerd vanwege een ongeval met een vrachtwagen. Volgens de verkeersregelaar is omrijden geen optie. Het duurt volgens hem nog 40 minuten. We besluiten te wachten en mogen iets verder doorrijden. We zien dat de vrachtwagen al bijna geborgen is. Uiteindelijk duurt het maar 30 minuten en kunnen we verder. Lucas en Ruben zijn blij want we willen graag met de gondel naar de bergen. Boven op de Grafenberg is er veel te doen voor kinderen. Tijdens het wandelen is er genoeg te doen voor de kinderen. Een loopbrug, vlot trekken, glijbaan, een klimbos, waterwerken. We hebben niet de ronde gelopen van 3 jaar geleden. Ruben is gauw moe dus we lopen een kort stukje en laten de kinderen spelen bij het restaurant …….. Na een tijdje begint het te betrekken. We besluiten om alvast rustig terug te lopen naar de gondel. Bij de gondel is nog een grote zandbak met allerlei speeltuigen. Lucas en Ruben vermaken zich prima en de zon begint weer te schijnen. De kinderen geven na een tijdje aan moe te zijn en we gaan naar beneden en rijden terug naar het hotel. Hier nemen we nog een duik in het zwembad en rusten uit van de wandeling. Na het diner begint het te regenen maar dat is gebruikelijk en duurt niet lang.

Dinsdag 11 juli 2017
Filzmoos

Vandaag blijven we noodgedwongen bij ons hotel. Lucas is ziek en heeft koorts. Ruben vermaakt zich opperbest in het zwembad en in de zandbak. Tussendoor doen we spelletjes en genieten van het mooie weer in Filzmoos. De zonkracht is sterk en we moeten veel smeren om niet te verbranden. ‘s Avonds zijn er weer regenbuien en onweer. De planten krijgen voldoende water.

Woensdag 12 juli 2017
Filzmoos

Ook vandaag is Lucas nog niet lekker. We blijven nog een dag bij ons hotel en doen rustig aan. In de loop van de middag gaat het beter met Lucas dus we hopen op een goede nachtrust zodat we mogen een uitstapje kunnen maken.

Donderdag 13 juli 2017
Filzmoos - Bachlalm (18 km)

Deze ochtend wordt er vanuit het hotel een uitstap naar de Bachlalm georganiseerd. De Bachlalm ligt op 9 km rijden vanaf Filzmoos. We parkeren op een parkeerplaats aan de Filzmooser Landesstrasse en worden met kleine busjes naar de Bachlalm vervoerd. Bovenop de Bachlalm zijn mürmeltieren (marmotten). De kinderen krijgen worteltjes en nootjes en kunnen de marmotten te eten geven. De dopnootjes zijn wel favoriet bij de marmotten. Na een verblijf van een uur besluiten we om terug te lopen naar de auto. Lucas en Ruben willen de bus pakken maar papa en mama willen lopen. We zoeken eerst twee goede takken om als wandelstok te gebruiken en de kinderen hoor je niet meer. De wandeling is alleen bergafwaarts en duurt ongeveer 1 uur. Na de wandeling rijden we met de auto terug naar het hotel. We lunchen daar en de kinderen leren een Nederlandse jongen kennen (Remco uit IJsselstein). We hebben ze de hele middag niet meer gezien. Voor het eerst deze middag trekken we een trui aan want het is bewolkt en de temperatuur is wat gedaald maar het is nog aangenaam om buiten te zitten.
20 graden

Vrijdag 14 juli 2017
Filzmoos - Silberkarklamm (40 km)

Vandaag gaan we de Silberkarklamm beklimmen. Deze ligt in Ramsau am Dachstein en het is ongeveer 30 minuten rijden vanuit Filzmoos. De Silberkarklamm is een leuke klim en met de kinderen hebben wij er 45 minuten over gedaan om bovenaan de klamm te komen. De wandelweg is een combinatie van een stenen pad en houten trappen. Bovenaan de klamm kun je doorlopen naar de Silberkarhütte. We zien de hut liggen maar dit is nog een hele klim. Er is regen voor vanmiddag voorspelt dus we rusten even uit om daarna terug te lopen. Tijdens de rustpauze begint het al te spetteren. We zetten de afdaling gauw in maar voordat we beneden zijn, zijn we kleddernat. Ondanks de regen was het een leuke ervaring. Na deze inspanning gaan we terug naar het hotel en relaxen even want onze benen zijn erg moe. Om 16.00 uur mogen alle kinderen van het hotel een rondrit door Filzmoos maken in de oude Opel brandweerauto van het hotel. Lucas en Ruben vinden het geweldig. Na het diner is er ook nog paardrijden. Ze mogen eerst De pony Jimmy borstelen en hierna 2 rondjes op Jimmy rijden. Een leuke afsluiting van de dag voor de kinderen. Ze gaan moe en voldaan naar bed.
18 graden

Zaterdag 15 juli 2017
Filzmoos - Stiegl Brauwelt (161 km)

De dag begint regenachtig. We besluiten om naar de Stiegl Bierbrouwerij te gaan. Richting Salzburg klaart het steeds meer op en uiteindelijk is het droog. Om 11.00 uur is er een rondleiding door de brouwerij. De entreeprijs voor volwassenen is 12,50 euro. We gaan eerst naar de Braukino (bioscoop van de brouwerij) en krijgen een 270 graden film te zien. Een erg leuke belevenis! Hierna krijgen we een rondleiding en wordt er veel verteld over het bier brouwen. We hebben de rondleiding van 11 uur genomen omdat we dan ook het flessen vullen konden zien. Helaas wordt er alleen op maandag tot donderdag bier gebrouwen waardoor we het fles vullen niet kunnen zien. We worden wel langs de machines begeleidt. Dit gedeelte ontbreekt als je een latere rondleiding volgt. Na de rondleiding mag je 3 biertjes per persoon proeven. Voor de kinderen is een speciaal gemaakte limonade maar dit valt niet in de smaak. Er is geen mogelijkheid om iets anders dan Stiegl bier of Stiegl limonade te drinken. Na het bierproeven krijgen we een leuk cadeautje. Een bierpul en voor de kinderen memorie. Na ons bezoek rijden we via de B159, B162, B166, B99 en L270 naar Filzmoos. In de vakantieperiode is het zaterdag druk op de A10 richting het zuiden en is het aan te raden om de snelweg te vermijden. Rond 15 uur zijn we terug in ons hotel en schijnt de zon maar er staat een fris windje. Helaas geen terras weer.
18 graden

Zondag 16 juli 2017
Filzmoos - Lammerklamm (Scheffau am Tennengau) (108 km)

We wilden naar de Liechtensteinklamm maar deze klamm is in 2017 gesloten omdat een gedeelte van de klamm is ingestort. Het alternatief is de Lammerklamm in Scheffau am Tennengau. Het is droog en 20 graden dus niet te warm voor een grote inspanning. De klamm ligt op ongeveer 40 minuten rijden van Filzmoos. We vermijden de snelweg en rijden via de B99, B159, B162 naar de klamm. Er is niet veel parkeerruimte maar wij hebben geluk. Na de ingang kun je eerst naar de “donkere” klamm lopen. In 5 minuten ben je aan het einde en ben je door rotsen omgeven en dendert het water onder je door. Hierna kun je weer teruglopen naar de ingang en de andere kant van de klamm bekijken. Het is een mooie tocht tussen de rotsen met veel trappen en rotspaden. Het is zeker de moeite waard om deze klamm te bezoeken. Aan het einde van de klamm kun je nog 10 minuten doorlopen en heb je restaurant Lammerklause voor een drankje of hapje. Het restaurant is aan te raden. Na een lunch zijn we dezelfde weg terug gelopen. Over de tocht inclusief “donkere” klamm hebben wij 1 uur en 15 minuten gedaan. Naar het restaurant moet je nog 20 minuten heen en weer rekenen. De tocht was vermoeiend voor Lucas en Ruben maar ze vonden het fantastisch. Moe maar voldaan stappen ze in de auto. Wij rijden via de B162, B159 en A10 terug naar Filzmoos. Bij terugkomst schijnt de zon en kunnen we op het terras genieten van de zon.
23 graden

Maandag 17 juli 2017
Filzmoos

Vandaag doen we rustig aan. Het wordt vandaag heel zonnig weer. We slapen wat uit, ontbijten en wandelen daarna even door Filzmoos. Ruben wil graag een slang om in het zwembad te kunnen drijven en Lucas een duikbril. Gelukkig verkopen ze dit in een sportzaak. De kinderen zijn niet te houden en willen gelijk zwemmen. Hier wachten we nog mee tot na de lunch. De hele middag zwemmen we. Ruben wordt steeds vrijer en durft nu alleen met de slang door het zwembad te drijven. Na een tijdje oefenen wil hij ook zonder een handje vast te houden, van de kant springen. Nog een paar dagen en dan is hij een waterratje net als zijn grote broer. Lucas heeft de grootste pret in het zwembad met zijn vakantievriend Remco. De middag vliegt voorbij. Om 16.00 uur mogen de kinderen weer mee in de brandweerauto van het hotel. Ruben twijfelt maar op het allerlaatste moment wil hij toch nog mee. Hij glundert van oor tot oor. Tot aan het diner relaxen we en genieten van het mooie weer.
28 graden

Dinsdag 18 juli 2017
Filzmoos (Papageno kabelbaan)

In Filzmoos is de Papageno bergbaan op dinsdag en donderdag open. Vandaag is het mooi weer en besluiten we naar boven te gaan naar de top van de Rossbrand. Vanaf de top wandelen we eerst naar de Moosalm. Aan het begin is de wandelweg goed aangegeven. We zien de Moosalm beneden liggen. We volgen het blauwe wandelpad. Na een tijdje kunnen we kiezen tussen het rode of blauwe wandelpad. Het rode pad gaat steil naar beneden en de blauwe ziet er makkelijker uit. We blijven het blauwe pad volgen. Op een gegeven moment wordt de bewegwijzering minder. We beginnen te twijfelen of we goed gaan. Wendy vertrouwt op haar richtingsgevoel en we lopen door. Volgens Wendy komen we zo weer bij het rode pad uit waar we een tijd terug niet voor gekozen hebben. En inderdaad … we kruizen het rode pad. We besluiten om nu ook het rode pas te volgen omdat het blauwe pad niet echt het blauwe pad lijkt te zijn. We moeten op het rode pad meer klauteren. We doen rustig aan en komen onderweg andere wandelaars tegen. We vragen aan hen of de Moosalm daar beneden is. We krijgen te horen dat het ongeveer 10 minuten wandelen is. We klauteren verder naar beneden en uiteindelijk zien we de Moosalm weer. Gelukkig kunnen we even rustig gaan zitten uitrusten want Ruben is erg moe. Buiten op het terras zijn veel horzels dus we gaan ondanks het mooie weer (30 graden) binnen zitten. Na een lekkere lunch en het nodige vocht gaan we vanaf de Moosalm de kinderstempelweg volgen. Bij de VVV van Filzmoos hebben we een stempelboekje gehaald. Onderweg komen de kinderen stempelhokjes tegen. In die hokjes zit een stempelkussen met een stempel van een dier. Je moet de juiste stempel op de juiste bladzijde in het boekje stempelen. Lucas en Ruben zien al snel het eerste stempelhokje. Ze zijn niet moe meer en wandelen van stempelhokje naar stempelhokje en maken zich druk over wie het eerste mag stempelen. Dit is gauw opgelost want we doen het om de beurt. De stempelweg is soms slecht begaanbaar maar we halen de eindstreep. Het laatste stukje zijn we allemaal moe. Het is vanaf de gondel nog 5 minuten lopen naar het hotel. Ruben heeft het moeilijk en papa draagt hem tot het hotel. Moe maar voldaan ploffen we op het terras neer en genieten van een heerlijk drankje. De kinderen zijn naar 5 minuten hun vermoeidheid alweer vergeten en staan te springen op de trampoline om vervolgens te vragen of we gaan zwemmen. Mama kan wel een frisse duik gebruiken en gaat samen met Lucas en Ruben zwemmen. Na 1,5 uur zwemmen houden we het voor gezien en gaan lekker douchen en relaxen op ons terrasje voor onze hotelkamer. Langzaam pakken donkere wolken zich samen boven Filzmoos. Aan het begin van de avond begint het te regenen en onweren. Als kinderen naar bed gaan, zeggen ze dat ze vanaf nu nog alleen maar dingen gaan doen die zij bedenken (m.a.w. dus geen lange wandelingen meer).
30 graden

Woensdag 19 juli 2017
Filzmoos

Ze voorspellen voor vandaag een warme dag. Na alle inspanningen van gisteren een mooie dag om in Filzmoos te blijven. De ochtend is nog bewolkt maar rond de middag komt de zon door. Na de lunch springen we in het zwembad en hebben we veel plezier. Na het zwemmen vraagt de kidsclub of Lucas en Ruben mee doen met een voetbaltoernooi. Ze doen mee maar Ruben houdt het gauw voor gezien. De andere kinderen zijn ouder dan hem. Voor Lucas eindigt het toernooi ook vroegtijdig want hij krijgt een bal in zijn gezicht. Het blijft lang warm en in de dag eindigt met regen en onweer.
32 graden

Donderdag 20 juli 2017
Filzmoos - Unterbergsbahn Salzburg (131 km)

We beginnen aan onze laatste dag. We gaan vandaag naar de Untersbergbahn in de buurt van Salzburg. Het ligt 40 minuten rijden van Filzmoos. De bergbahn gaat 1 keer in een half uur naar boven (en beneden). De bergbahn is spectaculair. Vooral aan het einde lijkt het net of je tegen de berg aan komt. We stappen uit op 1792 meter. Vanaf de top heb een mooi uitzicht over Salzburg en Zuid-Duitsland. We lopen iets door naar boven en daar bevindt zich een bergrestaurant Hochalm waar me genieten van het mooie uitzicht. Je kunt nog een wandeling naar de top maken waar een kruis staat maar het is warm en we zien het niet zitten. Op de top zijn ook de opnames van de sound of music gemaakt. Rond het middaguur gaan we met de gondel naar beneden en rijden terug naar Filzmoos. Lucas en Ruben willen op de laatste dag nog wel zwemmen. Het is gelukkig mooi weer dus we nemen een paar duiken. Gelukkig hebben we een vroeg duik genomen want in de namiddag begint het te regenen en trekken er flinke onweersbuien over. Aan het einde van de dag pakken we alvast de koffers zodat we morgen weinig hoeven te doen. Lucas is erg verdrietig omdat we morgen weg gaan. Hij vindt het zo leuk in Oostenrijk en wil nog lang niet weg.
30 graden

Vrijdag 21 juli 2017
Filzmoos - Oudewater (1008 km)

Voor het ontbijt laden we de auto in. Na het ontbijt checken we uit, rijden langs de bakker voor verse broodjes voor onderweg. We verlaten om 8.30 uur Filzmoos en gaan bij Eben de A10 op richting Salzburg om vervolgens via München, Nürnberg, Frankfurt, Köln, Oberhausen, Arnhem, Utrecht naar Oudewater te rijden. De reis verloopt voorspoedig nabij Oberhausen bij Arnhem hebben we wat oponthoudt maar voor de rest was deze vrijdag een goede reisdag en zijn we om 18.00 uur thuis.