Reisblog Webdy

Kell am See

Deze vakantie maken we geen autorondreis. Onze zoon Lucas is bijna 6 maanden dus we hebben besloten om onze vakantie op één vaste plek te vieren en vanuit daar uitstapjes in de omgeving te maken. Onze keuze is gevallen op Landal Greenpark Hochwald in Kell am See.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Maandag 6 september 2010
Oudewater - Kell am See (407 km)

Vandaag gaan we voor het eerst met onze zoon Lucas op vakantie. We vertrekken om 9.30 uur uit Oudewater. Via de A12 en A2 rijden we richting Maastricht. Vlak voor Maastricht maken we een tussenstop. We geven Lucas even zijn fles en na een half uur vervolgen we onze weg. Na Maastricht volgen we de A25, A3, A27, A60, A1. Vlak voor afslag 132 stoppen we een kwartiertje. Uiteindelijk komen we om 14.15 uur aan bij Landal Hochwald in Kell am See. We ontvangen direct de sleuten van ons huisje (nr. 49 / type 4U). In het huisje ontbreekt een box voor Lucas maar dit wordt alsnog snel geregeld. Na het uitladen van de auto en de koffers wandelen we naar de parkwinkel en de receptie en nemen een kijkje in het restaurant en het zwembad. De parkwinkel heeft van alles. BIj de receptie kopen we een gedetailleerde kaart van de omgeving en hierna wandelen we weer rustig terug naar ons huisje. Het park is heuvelachtig. Ons huisje is gelijkvloers en heeft een grote woon-/eetkamer met een keuken. Daarnaast heeft het 2 aparte slaapkamers en een douche met toilet. We hebben zelfs tv met Nederlandse zenders. We eten vanavond "thuis".
20 graden

Dinsdag 7 september 2010
Moezelgebied (102 km)

Deze ochtend doen we rustig aan. De broodjes voor ons ontbijt kunnen we in de parkwinkel halen. Na het ontbijt rijden we naar de ReWe supermarkt in het dorp (Kell am See) om de boodschappen voor de komende dagen te halen. 's Middags rijden we via Reinsfeld en Bescheid via de L148 naar Trittenheim. We zitten nu midden in het moezelgebied. In Trittenheim nemen we de 53 richting Trier. We rijden nu langs de Moezel en om ons heen zien we niks anders dan wijnvelden. Een heel mooi gezicht. Voor Trier slaan we af naar de 52 richting Hermeskiel. Op weg 52 pakken we de B407 richting Kell am See. Na een tocht van 2 uur door een bosrijke omgeving en het moezelgebied zijn we weer bij ons vakantiehuisje. Laat in de middag wandelen we nog even door het park en langs het stuwmeer waaraan het park ligt. Helaas begint het een beetje te regenen waardoor de wandeling kort blijft.
12 graden

Woensdag 8 september 2010
Trier (80 km)

Wij rijden om 9.30 uur weg voor een bezoek aan Trier. We nemen vanuit Kell am See de B407 en de B268 naar Trier. Het is ongeveer 30 minuten rijden. We parkeren onze auto in "Citypark". Deze parkeergarage ligt vlakbij het centrum. Trier is een gezellige stad waar genoeg winkels zijn om een dagje te shoppen. Dit hebben wij ook gedaan. Naast het winkelen hebben we de Porta Nigra en de Dom van Trier bekeken. Onze lunch nuttigen we bij Zum Domstein aan de Hauptmarkt 5. In de loop van de middag rijden we via de zelfde weg weer terug naar Kell am See. De zon schijnt inmiddels volop en mag wat ons betreft blijven.
22 graden

Donderdag 9 september 2010
Kell am See

De dag begint vandaag regenachtig. We besluiten om op het vakantieparkt te blijven. Lucas kan zich dan vrijuit bewegen en wij kunnen relaxen. Aan het einde van de dag komt de zon te voorschijn en gaan we nog een blokje om. We hebben vandaag een klein feestje te vieren want Lucas is vandaag een half jaar oud.
15 graden

Vrijdag 10 september 2010
Daun (Putzborn) (204 km)

We maken een uitstapje naar het Wild-& Erlebnispark in Daun. We rijden via de B407 naar de A1. Bij de afslag Daun verlaten we de snelweg om via de B421 nog 10 kilometer binnendoor naar het park te rijden. Vanuit Kell am See is het ongeveer 1 uur rijden naar het park. Het park staat bekend om de vele wilde dieren en ook door de loof- en naaldbomen. Het park ligt in de Vulkaaneifel. In je eigen auto rijdt je stapvoets door het park heen en de route is ongeveer 8 kilometer lang. Je kunt op ieder moment stoppen als je wilt. Er zijn tevens diverse uitkijkposten gemaakt waar je je auto even kunt parkeren. In het park kom je o.a. edelherten, damwild, lama's, ezels en wilde zwijnen tegen. Er is ook nog een "Affenschlucht". In dit deel van het park wonen Berbera-apen. De apenkloof is omheind en is 6 hectare groot. Je kunt als bezoeker door deze kloof lopen. De route is heuvelachtig en ongeveer 800 meter lang. De apen lopen los en zijn van dichtbij te bewonderen. Een aap is heel brutaal en springt tegen de benen van Wendy op. Hij vindt de fotocamera van Wendy wel heel interessant. In het park is ook een Falknerei (Valkenhof) waar vrije vlucht demonstraties worden gegeven. Helaas zijn er op vrijdag geen shows dus we hebben pech. In de loop van de middag rijden we terug naar Kell am See. We halen nog wat boodschappen voor het weekend in huis.

Zaterdag 11 september 2010
Saarburg (Greifvogelpark) (96 km)

Deze ochtend vertrekken we om 9.45 uur naar Saarburg. Iets buiten Saarburg ligt het Greifvogelpark Saarburg. In de zomer worden er dagelijks om 11.00 uur "vliegshows" gegeven. Door een wegopbreking moeten we een heel eind omrijden maar we zijn nog net op tijd. Tijdens de show vliegen een adelaar, gier en een havik rond. Soms scheren ze vlak langs onze hoofden. Een medewerker vertelt over de achtergrond van de roofvogels. De kleine kinderen mogen een torenvalk vasthouden met een leren handschoen aan. Omdat Lucas te klein is, mag Andreas de torenvalk vasthouden. Als laatste wordt er nog een uil getoond. Deze uil mogen we aaien. De show duurde ongeveer 45 minuten. De show was iets korter dan normaal (1uur) want er was te weinig termiek waardoor de roofvogels minder lang in de lucht blijven zweven. Na dit bezoek zijn we terug naar het vakantiepark gegaan en hebben we op ons terras van de zon genoten.
21 graden

Zondag 12 september 2010
Autotoer Luxemburg (202 km)

De dag begint vandaag zonnig. We besluiten om met de auto door Luxemburg te gaan toeren. Vanuit Kell am See rijden we over de B407 naar Saarburg. Na Saarburg volgen we de 52. Bij afslag Tawern willen we via de 112 binnendoor rijden naar Grevenmacher. Na Tawern is de weg richting Temmels dicht dus we rijden om via Onsdorf en Nittel. Bij Grevenmacher steken we de rivier de Saar en we rijden nu in het land Luxemburg. We kunnen nog net door Grevenmacher rijden. Er is erg druk en er blijkt een wijnfeest te zijn. Even de benzinetank volgooien want de benzine is wel erg goedkoop (€ 1,15 per liter). Vanuit Grevenmacher rijden we via de 10 naar Echternach. In Echternach stoppen we voor een lunch. In Echternach ligt de Etternachbrücke en hier ligt de grens tussen Luxemburg en Duitsland. In Duitsland volgen we de 257 naar Irrel. Bij Irrel rijden we naar Eisenach. Na Essenach volgen we de B422 via Welschbillig, Kordel naar Trier-Ehrang. Hier rijden we verder via de 52 en de B407 terug naar Kell am See.
21 graden

Maandag 13 september 2010
Kell am See

De zon schijnt vandaag weer. We gaan er vandaag niet op uit. We blijven lekker op het park en genieten van de zon.
18 graden

Dinsdag 14 september 2010
Kell am See

Ook vandaag doen we het rustig aan en blijven op het vakantiepark. Het is vandaag weer droog en 's middags komt de zon weer door. We maken dan nog een goede wandeling in de omgeving.
18 graden

Woensdag 15 september 2010
Kell am See

Het is regenachtig. Na het ontbijt gaan we met Lucas zwemmen. Het is voor hem de eerste keer en hij geniet er enorm van. Hij is zo moe naar het zwemmen dat hij bij terugkomst gelijk naar bed gaat. De ochtend gaat snel voorbij. 's Middags doen we boodschappen voor de komende dagen. Verder reserveren we voor morgen een plaats voor een rondleiding in de Bitburger Brauerei.

Donderdag 16 september 2010
Bitburg (132 km)

Vandaag gaan we naar Bitburg. We rijden binnendoor via de L146 en L143 naar Trier. In Trier volgen we de 51 naar Bitburg. We hebben om 11.00 uur een rondleiding in de Bitburger Brauerei. We hadden verwacht dat we in de fabriek een rondleiding zouden krijgen maar dit is veranderd. Het gehele proces van brouwen wordt door een gids verteld en tussendoor volgen er verschillende video's. De rondleiding wordt alleen in het Duits gegeven. In de ticketprijs zitten 5 gratis bierbonnen per persoon. Na de rondleiding van 1 uur krijgen we 2 biertjes per persoon aangeboden. De andere 3 gratis bierbonnen kun je bij 9 eet- en drinkgelegenheden in Bitburg inleveren. Na de rondleiding lopen we door Bitburg en eten iets in Brauerei-Ausschank "Zum Simonbrau". Een gezellige eetgelegenheid waar we lekker hebben gegeten. Na de lunch rijden we weer binnendoor via de 51, B422, 52 en B407 terug naar het vakantiepark.

Vrijdag 17 september 2010
Saarbrücken (153 km)

We maken vandaag een uitstapje naar de stad Saarbrücken. Het ligt op een uur rijden van Kell am See. In Saarbrücken gaan we winkelen en er zijn er genoeg. Daarnaast snuiven we een beetje cultuur op. We lopen over de Alte Brucke (die dateert uit de tijd van Karel V) naar "Oud-Saarbrücken" en lopen naar de Schlossplatz. Aan dit plein staat een kasteel en het alte rathaus uit 1750. Van het Schlossplatz lopen we naar de Ludwigkirche (1762-1775). Deze kerk geldt als één van de meest harmonische en stijlvolste barokkerken van Duitsland. De kerk ziet er van binnen heel anders uit dan de meeste kerken. Na dit bezoek lopen we naar de St. Johanner Markt. Rondom deze markt, in de centrum van de oude binnenstad, zijn gezellige steegjes met winkels, bistro's en terrasjes. We strijken neer bij café-restaurant Langenfeld. Een leuk café-restaurant waar je lekkere Italiaanse gerechten kunt eten. Na de lunch winkelen we nog wat en rijden vervolgens terug naar het vakantiepark.

Zaterdag 18 september 2010
AThörnich/Leiwen (110 km)

Laat in de ochtend rijden we voor de laatste keer richting het "Mosseltal" (L146, L148,L48). We willen in Leiwen of Thörnich een wijnkelder bezoeken. We lunchen eerst in Leiwen en hierna brengen we een bezoek aan de Wein- und Sektgut Blesius-Jostock (Haupstrasse 1). Het is een eenvoudige wijnkelder maar de wijnboer geeft een goede uitleg over zijn wijnen. We mogen de wijnkelder bekijken en hierna proeven we 2 rode en 2 witte wijnen. De wijn is puur natuur (dus geen enkele kunstmatige toevoeging). De smaak van de wijn is afhankelijk van de druif en de mineraalrijke grond. We nemen een paar flessen rood en wit mee en rijden rustig weer terug naar Kell am See.

Zondag 19 september 2010
Kell am See)

Vandaag is het de laatste dag in Kell am See. We blijven lekker op het vakantiepark.
17 graden

Maandag 20 september 2010
Kell am See - Oudewater (412 km)

Na ons laatste ontbijtje met lekkere Duitse brötchen laden we de auto in en rijden, via dezelfde wegen als de heenreis, terug naar huis.
19 graden

Vakantiepark Hochwald in Kell am See

foto bungalow Hochwald
foto plattegrond bungalow

4U: 4 persoonsbungalow (comfort)