Reisblog Webdy

Auto rondreis "Sigmund" in Noorwegen

Dag 1 t/m 13 is de autorondreis "Sigmund" van Buro Scandinavia. Wij hebben besloten om van Kiel (Duitsland) naar Göteborg (Zweden) te varen (en vice versa). We varen met Stena Line. Vanuit Göteborg reizen we naar Noorwegen. Na de rondreis "Sigmund" zijn we nog 3 dagen in Oslo geweest.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Maandag 16 augustus 2004
Oudewater - Kiel (559 km)

Om 6.00 uur vertrekken we vanuit Oudewater. Na anderhalf uur rijden, gaan we bij Enschede de grens over. Via Osnabruck, Bremen en Hamburg komen we om 12.15 uur in Kiel aan. Onderweg is het grotendeels droog weer. Alleen het laatste stuk is het regenachtig. Om 17.00 uur kunnen we inschepen. Het is even kijken waar we de auto kunnen laten maar dat is makkelijk. Gewoon in de rij aansluiten. We staan als 3e in de rij. We laten de auto achter en wandelen door Kiel in en pakken een terrasje. Op het terras worden we door Frits en Netty gebeld. Zij zijn vanaf hun vakantieadres aan de Oostzee naar Kiel gereden om ons uit te zwaaien. Om 17.00 uur begint het inschepen. We vinden onze buitenhut met “stapelbedden”. Om 19.30 uur vertrekt de boot eindelijk vanuit Kiel op weg naar Göteborg. Nog even zwaaien naar Frits & Netty. Hierna eten we op de boot. Het eten is goed. Daarna een Irish coffee gedronken (we weten nu gelijk hoe duur de prijzen in Noorwegen/ Zweden zijn). Toch bij tijds ons bed in want morgen staat ons een hele lange rit naar Nord-Torpa te wachten.
21 graden

Dinsdag 17 augustus 2004
Göteborg - Nord-Torpa (543 km)

Deze morgen staan we om 6.30 uur op zodat we om 7.00 uur aan de ontbijttafel kunnen zitten. Vanaf 8.00 uur kun je namelijk van het dek de mooie kust van Zweden zien. Het ontbijt valt ons een beetje tegen dus op de terugreis kunnen we langer uitslapen. De boot meert om 9.15 uur aan en wij kunnen met de auto onze weg naar Nord-Torpa voortzetten. De rit gaat via Oslo, Hamar en Dokka. Dit is een erg lange rit en vanaf Dokka is het nog eens 60 kilometer naar Nord-Torpa en je maakt heel wat mee op je eerste dag. Je rijdt rustig de berg op en opeens midden op de weg een stel koeien en jawel een eind verderop allemaal schapen. Dus we zijn gewaarschuwd voor alle dieren langs de weg. Uiteindelijk denk je bij het hotel aan te komen maar het hotel is helemaal verlaten. Dan toch maar doorrijden, misschien hebben ze verderop een nieuw hotel gebouwd. Maar nee, een nieuwe kruising met een bord , hotel Synnseter Fjellstue 5 km terug. Oeps, we worden een beetje zenuwachtig maar er ligt 500 meter voor ons hotel, nog een ander hotel dus we rijden gewoon daarheen. Verder is het namelijk niks op de berg. Gelukkig zijn we welkom in Spätind Hoyfell Hotel. Hotel Synnseter Fjellstue behoorde tot dat hotel. Het andere hotel is namelijk gesloten. Het is inmiddels 16.45 uur dus even op de hotelkamer (kamernr. 205) uitrusten en ons opfrissen. Inmiddels is de temperatuur van 21 graden in Göteborg gedaald naar 11 graden op 1400 meter hoogte in Nord-Torpa. Om 19.00 uur mogen we aan tafel voor het diner. Het diner is goed verzorgd. Het bestaat uit een heel uitgebreid koud, warm en dessert buffet. Een mooie afsluiting van onze eerste dag in Noorwegen.
Zweden: 21 graden / Noorwegen: 11 graden

Woensdag 18 augustus 2004
Nord-Torpa en omgeving (167 km)

Vandaag hebben we een vrije dag om zelf in te delen. We zitten in een berghotel in de middle of noware. We trekken er dus met de auto op uit. Bij het ontbijt ontmoeten we Jan en Tine uit Hellevoetsluis. Zij doen ook de rondreis Sigmund en reizen op dezelfde dagen als ons.Vanuit hotel Spätind rijden we richting Fargenes. Nabij Fargenes rijden we naar het vliegveld. Het vliegveld is zeer klein en dat kan ook niet anders als het midden in de bergen ligt. In Fargenes strekken we de benen en winkelen. Hierna vervolgen we onze weg via de E16 en 33 naar Dokka. Onderweg stoppen we langs de 33 bij Helleristninger. Hier staan schilderingen van rendieren op de rotsen. Vanuit Dokka rijden we weer terug naar het hotel. Bij het hotel ligt een meer en we lopen er naar toe. De heenweg is geen probleem (heuvel af) maar de terugweg valt erg tegen (heuvel op). De tong ligt op onze schoenen. ’s Avonds genieten we weer heerlijk van het dinerbuffet.
17 graden

Donderdag 19 augustus 2004
Nord-Torpa - Dombäs (223 km)

Om 8.00 uur vertrekken we vanuit ons hotel op weg naar Dombäs. Vandaag rijden we de alternatieve route via de Peer Gyntveien (tol: 60 NOK). De gehele route is een onverharde weg met veel kuilen. Door de laaghangende bewolking hebben we het eerste gedeelte weinig zicht, soms maar 50 meter. Later wordt dit gelukkig beter. De Peer Gyntveien loopt tot Vinstra. Vanuit Vinstra nemen we volgense de Peer Gynt Seterveien (tol: 60 NOK). Ook deze weg is weer onverhard. Door het landschap loopt een heel mooi beekje (Heimlysa). Onderweg komen we weer veel koeien en schapen tegen maar ook jawel, 2 herten, verscholen tussen de bomen. De Peer Gynt Seterveien leidt naar Rondablikk. Door de bewolking zien we weinig van het uitzicht. Via Rondablikk rijden we richting Kvam en aldaar de snelweg op. Bij het plaatsje Otta nuttigen we onze lunch. Via Otta en Dovre komen we in de loop van de middag aan bij ons volgende hotel, Hotel Dovrefell in Dombäs (kamer 146). De gehele weg hebben we veel regen gehad en de auto is erg smerig. ’s Avonds krijgen we in het hotel een uitgebreid dinerbuffet. Deze avond is de eetzaal erg vol maar we genieten erg van de verschillende buitenlanders (Japanners, Zweden, Denen). Tijdens het diner raken we aan de praat met Liesbeth en Theo. Hiermee hebben we de gehele avond zitten kletsen. Liesbeth en Theo rijden dezelfde rondreis maar zij lopen één dag op ons voor. Wanneer wij aankomen, vertrekken zij de volgende dag weer.
15 graden

Vrijdag 20 augustus 2004
Dombäs en omgeving (275 km)

Vandaag doen we lekker rustig aan. In de ochtend rijden we naar Oppdal. Onderweg komen we langs de waterval Värstigen. In Oppdal wandelen we rond maar er is niet veel te beleven. Vanuit hier rijden we weg 70, de Gjevitvassveien, op naar het Gjevilvatnet. Onze lunch nuttigen we op het strandje aan het meer. Vanaf dit punt moeten we de gehele weg weer terug rijden omdat dit niet anders kan. In de ANWB gids lezen wij dat je bij Storli zalmen uit het water bij de waterval kan zien springen. Wij rijden de weg 70 iets verder door om vervolgens af te slaan naar Storli (21 km bergje op). In Storli vinden we de springende zalmen niet. Helaas..... Vanuit Storli rijden we weer terug naar Dombäs om daar te winkelen.
20 graden

Zaterdag 21 augustus 2004
Dombäs - Hjelldalen (245 km)

Vandaag op tijd weg (8.30 uur) vanuit Dombäs. Er staat ons volgens de routebeschrijving een hele mooie tocht te wachten. En niets is minder waar. De eerste watervallen komen we tegen ter hoogte van Marstein. De Mergefossenwaterval moet natuurlijk op de foto. Vervolgens op weg naar de Trollvegen. Dit is een hoge rotswand van 1000 meter. Helaas kunnen we geen foto maken want de rotswand is door de lage bewolking helemaal niet te zien. Dan maar doorrijden via de Trollstigen met heel veel haarspeldbochten naar de 180 meter hoge waterval Stigfossen. Een enorm geweld van water dendert daar naar beneden. Bovenop de Trollstigen kunnen we nog naar een uitzichtplek wandelen. We wagen een poging maar halverwege is het zicht helemaal weg dus heeft verder wandelen geen zin. Terug naar de auto en we vervolgen onze weg naar de Gudbrandsjuw. Hier is een kloof van 5 meter breed waar de waterval Valldalelv doorneem moet. Een geweldig gezicht! Vervolgens dalen we de berg verder af naar Linge. Bij Linge op naar de veerboot die ons naar Eidsdal brengt. De veerboot vaart over de Norddalsfjorden waar ernorm veel wind staat. Vanaf de boot vervolgen wij via de Ørneveien, de weg naar Geiranger. Bij de Ørneveien heb je goed zicht op de 3 watervallen met de namen Bruidssluier, Vrijer en Zeven Zusters. Deze watervallen komen uit op de Geirangerfjord met heel helder blauw/groen water. Na Ørneveien dalen we af naar Geiranger om vervolgens weer omhoog te rijden naar Dalsnibba. Onderweg maken we nog even een stop om onze lunch te nuttigen en een foto van Geiranger te maken. 5 kilometer voor de top van Dalsnibba is het heel bewolkt dus helemaal doorrijden naar de top is zinloos. We nemen de weg naar Götli. Bij Götli voor de laatste keer deze dag de berg op. Gedurende de 26 kilometers lange klim komen we heel veel watervallen tegen. De berg bestaat met name uit rotsen. Om 14.30 uur komen we aan bij Hotel Videster in Hjelldalen. Ons hotel ligt bovenop de berg en de temperatuur is bij aankomst 5 graden! Brrr, wat koud. In onze hotelkamer (nr. 206) horen we de gehele tijd de Videfossen (waterval) kletteren. Die willen we natuurlijk wel van dichtbij bekijken. Helaas...dit gaat niet door... het wandelpad is geblokkeerd door 2 watervalletjes die over het voetpad loopt.
10 graden

Zondag 22 augustus 2004
Hjelldalen - Dragviks (277 km)

Na het ontbijt rijden we om 8.45 uur weg uit Hjelldalen, op weg naar onze volgende bestemming. Wij zijn bij Loen al vroeg van de route afgeweken om naar het Kjenndalsbreen te rijden. Via een heel smal weggetje door het Lodalen omhoog om de gletsjertong van Kjenndal te bewonderen. Vanaf de parkeerplaats moeten we via een rotsachtig voetpad ongeveer 15 minuten omhoog lopen. Het is zeker de moeite waard om deze wandeling te maken. Vanaf Kjenndal rijden we weer via dezelfde weg terug tot aan Loen. Vanuit Loen vervolgen we onze weg weer. En jawel, midden op de E39 loopt een hele kudde met geiten en bokken. We moeten onze auto aan de kant zetten om de kudde erdoor te laten. Aan de Jolstraveitnet lunchen we in de zon en laten steentjes over het water zeilen. Hierna rijden we verder via de Vetlfjorddalen. Onderweg stoppen we bij de waterval van Räem. Na deze waterval komen we bij de Gaularfjell. Na Gaularfjell moeten we de berg afdalen met vele haarspeldbochten. Aan het einde van de dag arriveren we in ons hotel. Onze kamer (nr. 213) heeft uitzicht op de Fjaerlandsfjorden. Na het diner raken we aan de praat met een groepje Nederlanders. Je komt ze ook overal tegen.....
Videster: 5 graden / Dragviks: 14 graden

Maandag 23 augustus 2004
Dragviks en omgeving (174 km)

We zijn allebei moe van de eerste week van onze vakantie. We hebben er al 2300 km op zitten dus vandaag doen we rustig aan. Helaas bestaat het plaatsje Dragsvik alleen uit ons hotel en een camping. We gaan er toch maar even op uit. We slapen tot 9.00 uur uit. Langer kan niet want dan missen we ons ontbijt. Na het ontbijt rijden we richting Høyanger met het idee van we zien wel waar we uitkomen. In Høyanger is weinig te beleven dus rijden we via de Høyangertunnel van 7 kilometer lang naar Vadheim. Bij Vadheim slaan we af naar Sande. Bij de Hestadfjorden zetten we onze auto langs de kant om mooie foto's te maken. Via de Hestadfjorden en de Gaularfjell gaan we weer richting Dragsvik. Net voor Dragsvik stoppen we bij de Vetlefjord om te kijken of we ons hotel zien liggen maar die is vanuit dat punt niet te zien. Om 14.00 uur zijn we terug in ons hotel. Het weer is vandaag prachtig dus na de autorit genieten we op het terras van de zon met een glaasje rode wijn (49 NOK !!!). Aan het einde van de dag zien we vanuit onze hotelkamer 2 bruinvissen in het water tuimelen. Met de verrekijker zijn ze goed te zien maar voor ons fototoestel helaas te ver weg.
19 graden

Dinsdag 24 augustus 2004
Dragviks - Osøyro (224 km)

Vandaag vroeg ons bed uit want om 8.20 uur gaat de boot vanuit Dragsvik naar Vangsnes. De boot vaart maar één keer per uur. Vandaag staat er niks bijzonders op het programma. Van Vangsnes rijden we naar Voss. In Voss gaan we winkelen maar dit valt tegen. Hierdoor besluiten we af te wijken van de geadviseerde route. Bij Voss volgen we weg 13, via Gravin, Øystese (weg 7). Deze weg loopt langs de mooie Hardangerfjord. Bij Norheimsund slaan we af richting Kvamskogen. Hierna de Gullfjellet richting Osøyro gereden. Om 14.00 uur komen we aan bij ons hotel. Het hotel is een voormalige boerderij met een koeienstal. Wij zitten in een deel van de voormalige koeienstal. Tot nu toe is dit de mooiste hotelkamer. We hebben een mooi zitgedeelte met erachter de slaapkamer en aansluitend de badkamer. Daarnaast hebben we een schitterend uitzicht op de Fusafjrorden/ Bjornafjorden. Voor onze hotelkamer (nr. 118) hebben we zelfs een terras. Tot aan het diner genieten we op ons terras lekker van de zon.
20 graden

Woensdag 25 augustus 2004
Osøyro - Bergen - Osøyro (80 km))

Osøyro ligt niet ver van Bergen dus een ideale gelegenheid om Bergen te bezichtigen. In Bergen bezoeken we eerst de Vismarkt. Hier kijken we hoe een Noorse vrouw een kwartier lang een kreeft aan het uitzoeken is. En ja, ze heeft hem uiteindelijk gekocht. De kreeft gaat gewoon levend in een plastic zakje mee. Geweldig! Vervolgens lopen we langs de Bryggen. Deze huizen (waar winkels in gevestigd zijn) zijn allemaal van hout gemaakt. De fundering bestaat o.a. uit liggende houten balken opgevuld met steen. Hierna winkelen we in o.a. 2 grote "shoppingcenters" met 40 en 70 winkels. Na een weekje vlees, vis en gekookte aardappelen genieten we in Bergen tijdens de lunch van een lekker bakje patat. Heerlijk! Vanuit Bergen rijden we naar Haljem om te kijken hoelaat onze boot morgen naar Sandvikvåg vertrekt. Dit valt mee. Ieder heel en half uur gaat de boot. Laat in de middag begint het weer te regenen. Het diner is deze avond weer heerlijk.

Donderdag 26 augustus 2004
Osøyro - Stavanger (158 km)

Vanaf ons hotel is het 5 kilometer rijden naar de boot in Haljem. We hebben de boot van 9.00 uur naar Sandvikvåg. De tocht duurde 50 minuten. De gehele dag volgen we de E39 naar Stavanger. We zijn om 13.30 uur bij ons hotel en inmiddels zijn we 522 NOK armer door tol- en veergelden. In Stavanger moeten we op zoek naar een parkeergarage want er is geen parkeergelegenheid bij het hotel. Gelukkig vinden we er één op 5 minuten lopen. En o ja, wat een rotondes! In de middag wandelen we door Stavanger. Vandaag en morgen hebben we geen diner in het hotel dus we kunnen vanavond lekker naar Peppes Pizza. Andreas heeft grote trek en neemt een large pizza. Nou, dat heeft hij geweten. Bij Peppes Pizza is large ..... heel large!

Vrijdag 27 augustus 2004
Stavanger

Vandaag slapen we lekker uit want we blijven in Stavanger. Na een uitgebreid ontbijt trekken we onze wandelschoenen aan om in Stavanger te gaan winkelen. Na het winkelen lopen we naar de haven om naar de boten te kijken. Verder kopen we kaarten voor het thuisfront. In het hotel schrijven we vlug de kaarten om ze vervolgens op de brievenbus in Stavanger te gooien. Maar dat hadden we beter niet kunnen doen. We komen als verzopen katjes terug ondanks de paraplus die we bij ons hebben. Het water stroomt gewoon als een waterval langs de straten naar beneden. Met als gevolg dat de schoenen van Andreas helemaal doorweekt zijn. We willen in het hotel eten maar het restaurant wordt verbouwd en is daarom dicht. We gaan terug naar Peppes Pizza. We hebben daar gisteren steaks op de kaart gezien en dit lijkt ons heerlijk. Echter toen we de "steak" voor onze neus kregen was het geen steak maar een pizza. En wie heeft er een large steak besteld. Jawel Andreas!

Zaterdag 28 augustus 2004
Stavanger - Vrådal (266 km)

Om 8.00 uur zitten we aan het ontbijt. Na het ontbijt eerst de auto ophalen uit de garage voordat we hem kunnen inladen. Om 9.00 uur vertrekken we naar onze volgende bestemming. Het regent enorm onderweg. Vele hoosbuien maar naar mate de dag vordert, komt de zon door. We rijden langs Kongeparken (een familiepretpark). Via de Ovstabodalen en de Hanne dalen zijn we naar Sulskard gereden. Van Sulskard naar Valle en in Valle lunchen we. Vanuit Valle rijden we in één keer door naar Vrådal waar we om 14.00 uur arriveren. We hebben kamer 239. Eerst drinken we een lekker borreltje en daarna verkennen het hotel. We zitten namelijk in een groot hotel met zwembad, game-ruimte, pub, etc. Een hele luxe. Na de verkenning lopen we naar het meer Nisser en daar komt het kind in ons naar boven. Even schommelen in de speeltuin. Hierna houden we een siësta want in Stavanger hebben we niet goed geslapen. Om 19.00 uur is het dinerbuffet. Na het diner pragen we aan de bar gezellig met Liesbeth en Theo. Dit is voor hun namelijk de laatste avond van de vakantie.

Zondag 29 augustus 2004
Vrådal - Vrangfossen - Vrådal (158 km)

Vandaag hebben we weer een dag om rustig aan te doen. Na het ontbijtbuffet zijn we via de Kvitseseidvatnet en Flavatn naar Vrangfoss sluisen gereden. Hier moeten boten door 5 sluisen heen om een hoogteverschil van 56 meter te overbruggen. Helaas is er geen boot om dit te aanschouwen. Vanaf Vrangfossen zijn we terug naar Linde gereden om vervolgens af te slaan richting Drangedal. In Drangedal hebben we gezellig een ijsje gegeten. Vanuit Drangedal zijn we weer naar Vrådal terug gereden. We hebben nog steeds geen elanden gezien (snik). De moed hebben we daarom maar opgegeven. In de middag hebben we in het hotel nog 8 potjes Pool gespeeld Stand: 5-3 voor Wendy! ’s Avonds weer een heerlijk dinerbuffet. Onze rondreis zit erop maar morgen gaan we op weg naar Oslo om bij te komen van de rondreis.

Maandag 30 augustus 2004
Vrådal - Oslo (268 km)

Om 9.30 uur vertrekken we uit Vrådal. Via weg 41 en E134 komen we bij Drammen. Bij Drammen nemen we een hele lange tunnel en komen we bij de E18 uit. Via de E18 rijden we zo Oslo binnen en het hotel is eenvoudig te vinden. De parkeergarage zit onder het hotel dus dat is erg makkelijk. Maar in de portemonnee hebben we het achteraf gemerkt. Erg duur maar ach we hebben vakantie. Om 13.00 uur checken we in. We hebben een luxe hotel uitgezocht. Het hotel zit midden in het centrum. ’s Middags wandelen we door het centrum. Ze hebben heel veel winkels! We hebben in dit hotel alleen logies/ ontbijt dus gaan we Oslo in om lekker te dineren. We ontdekken een Mexicaans restaurant waar we overheerlijke spareribs hebben gegeten.

Dinsdag 31 augustus 2004
Oslo

Vandaag staan we bijtijds op zodat we deze dag veel van Oslo kunnen zien. Eerst nemen we een stevig ontbijt. Hierna pakken we de metro naar Holmenkollen. Een hele rit door de stad. Holmenkollen is één van de grootste skischans ter wereld. Allereerst bezoeken we het skimuseum en daarna bezichtigen we de toren. Het eerste gedeelte van de toren heeft een lift maar het laatste gedeelte gaat via een trap. Dit valt niet mee want de klim vanaf de metro tot aan de ingang van het skimuseum is al een hele grote. We lunchen in het restaurant bij Holmenkollen. Vanuit Holmenkollen gaan we terug naar ons hotel om even uit te rusten. In de loop van de middag lopen we naar de haven van Oslo. Bij aankomst begint het te regenen. Hierdoor lopen we vervolgens maar terug naar het hotel. Al met al hebben we er toch weer een hele wandeling op zitten. Onderweg kijken we nog uit naar goede restaurants maar uiteindelijk besluiten we om toch weer naar het Mexicaans restaurant te gaan. Nu eten we een echt Mexicaans gerecht.

Woensdag 1 september 2004
Oslo

Vandaag is onze laatste dag in Oslo. Na het ontbijt gaan we eerst winkelen. Vervolgens lopen naar de haven waar we gisteren door het slechte weer niet lang zijn geweest. Vandaag is het lekker weer. Op een bankje in de haven kijken naar de boten en genieten we van de zon. Opeens uit het niets vraagt Andreas, Wendy ten huwelijk. Een prachtig moment om nooit te vergeten. We genieten nog even samen op het bankje en daarna vieren we dit heugelijke feit met een glaasje wijn op een terrasje. ’s Avonds praten we tot in de late uurtjes over de bruiloft.
23 graden

Donderdag 2 september 2004
Oslo - Göteborg (317 km)

Het is erg mistig maar al gauw komt de zon door. Bij Oslo pakken we de E6 en die volgen we tot aan Göteborg. De route is niet spectaculair. Voor de grens met Zweden maken we gauw onze laatste NOK op. Om 12.30 uur zijn we bij de boot. Het inchecken is om 17.00 uur dus we willen Göteborg nog in. Wij rijden een tijdje rond maar vinden het centrum niet. Uiteindelijk geven we de moed op en gaan terug naar de haven. We staan 2e in de rij. De tijd gaat snel voorbij en we kunnen inschepen. Om 19.00 uur gaan we aan tafel en daarna maken we onze laatste Zweedse kronen op.
25 graden

Vrijdag 3 september 2004
Kiel - Oudewater (565 km)

Vandaag is toch echt de laatste dag van onze vakantie aangebroken. We besluiten om geen ontbijt op de boot te nemen want op de heenreis is dit niet bevallen. We dachten tot 8.00 uur uit te slapen ware het niet dat de omroep installatie op de boot ons al op 7.00 uur wekt. Grrrr. Om 9.00 uur legt de boot aan in Kiel en rijden we de boot af. Doordat we als één van de eersten op de boot staat, mogen we er ook weer als eerste af. We rijden op dezelfde manier terug als we heen zijn gereden. Hamburg, Bremen, Osnabruck en bij Enschede de grens over. Onderweg ontbijten we bij een wegrestaurant. Om 14.30 uur zijn we weer terug in ons eigen Oudewater. Toch weer heerlijk om thuis te zijn. En mooi weer!