Reisblog Webdy

Maria Alm am Steinernen meer

Het bevalt ons nog prima om in de zomer naar Oostenrijk op vakantie te gaan. Deze zomervakantie gaan we naar 14 dagen naar Maria Alm am Steinernen Meer. Hier hebben wij een appartement gehuurd aan de Schlossberg . Maria Alm is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Salzburgerland en maakt deel uit van het district Zell am See. Maria Alm ligt in het Urslautal. Aan de noordzijde van Maria Alm bevindt zich het Steinernen Meer, een kalksteengebergte. De hoogste top van dit gebergte is de Hochkônig met 2941 meter hoogte.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zaterdag 30 juli 2016
Oudewater - Maria Alm (973 km)

De dag begint vandaag heel erg vroeg. We rijden om 1.40 uur weg uit Oudewater. Het is vandaag zwarte zaterdag in Duitsland dus we proberen de files vooruit te zijn. We rijden via de A12 Nederland uit. In Duitsland volgen we de 3. De reis loopt voorspoedig tot aan Würzburg-Ost. Hier komen we in een dikke file terecht. Een baustelle en het vele vakantieverkeer gaan niet samen. Hierna even een stukje doorrijden maar vervolgens weer in de file. We geven ons er aan over, meer kunnen we niet doen. En ja, ook deze keer is een baustelle de oorzaak. In totaal zijn we door deze files 2 uur verder. Maar nu kunnen we lekker doorrijden. Tot er weer een baustelle aankomt, de weg splits zich in tweeën. 1 baan naar links en 2 rechts. Wendy zegt: zou je niet links gaan rijden dan heb je geen last van de vrachtwagens en caravans. Wat een goede keuze is dat. Deze baustelle is 20 km lang en laat er nou aan de rechterkant een auto met pech komen te staan. Er is daar geen vluchtstrook. Gevolg: een vette file erachter. En wie rijden er langs heen ...de familie van Dijk. Poeh, dat scheelt weer een uur in de file staan. We tuffen lekker door. De afslag van de 9 naar de 99 is even druk maar het rijdt door. Net als de afslag van de 99 naar de 8. Na de 8 rijden we nog een stukje over de 93 en dan gaan we er bij afslag 59 eraf. We rijden nog een 1 uur binnendoor en komen om 14.30 uur aan in Maria Alm. Het is lekker warm, 30 graden! We halen de sleutel op, doen snel een boodschap en gaan naar het appartement. Wow, het appartement ziet er geweldig uit. Dat kan al niet meer stuk. We rusten wat uit en vanavond eten we een hapje buiten de deur. Na het eten zijn we net op tijd binnen. Het rommelde onderweg al en bij "thuiskomst" begint het te regenen en flink te onweren. Het is een lange dag geweest. Morgen gaan we Maria Alm verkennen. We eten bij restaurant Almer Bauernkast'n. Dit restaurant is zeker een aanrader.

Zondag 31 juli 2016
Maria Alm

Onze eerste volle dag in Maria Alm is aangebroken. We gaan onze dorp voor de komende twee weken verkennen. We gaan te voet want het dorp ligt op 5 minuten lopen. De kinderen willen met de kabelbaan omhoog. Bij ons verblijf hebben we de Hochkönig karte ontvangen en hiermee kun je gratis in het gebied met de liften naar boven. Na ongeveer 5 minuten zijn we boven. Vanuit hier beginnen een aantal wandelroutes. We zijn niet voorbereid om te lopen en er is geen restaurant bij het bergstation. We nemen de lift terug naar het dal. De komende week gaan we voorbereid naar boven om te wandelen. Beneden bij de lift zit een kleine winkel. We kopen een paar bergschoenen voor Lucas. Ruben leeft nog op een te kleine voet. Voor hem zijn er geen bergschoenen. Misschien morgen in de andere winkels in het dorp. Het dorp heeft twee bakkers en een kleine supermarkt (Billa) dus we kunnen onze dagelijkse boodschappen om de hoek halen. Het zwembad ligt buiten het dorp. Het is een mooi zwembad met een leuke glijbaan, stroomversnelling en een klein pierenbadje. Rondom het zwembad is een ligweide van gras. De kinderen kunnen niet wachten om erin te plonsen maar dat doen we van de week als het warmer is. We lunchen bij het zwembad en hierna gaan we terug naar ons appartement. We relaxen en gaan 's avonds opnieuw naar Almer Bauernkast'n. Het eten is ons daar gisteren wel bevallen.
21 graden

Maandag 1 augustus 2016
Maria Alm - Lamprechtshöhle in St. Martin bei Löfer (80 km)

Vandaag trekken we de lange broeken aan omdat we de kou gaan opzoeken. We rijden naar de Lamprechtshöhle (B164, B311) Hier kun je circa 700 meter de grot in lopen. De temperatuur is tussen de 4 en 6 graden. We lopen door allerlei gangen, trapje op en af, papa en mama moeten af en toe bukken om hun hoofd niet te stoten. Vervolgens komen we in een grotere ruimte waar we heel veel trappen naar boven zien. We beginnen aan de klim en horen heel veel water naar beneden storten. Na 392 treden en een hoogteverschil van 70 meter te hebben overwonnen, komen we bij de waterval uit. Het water stort met een enorme kracht naar beneden. We genieten van het natuurgeweld en dalen vervolgens weer naar beneden af. Met onze kinderen zijn we 1 uur en een kwartier bezig met het klimmen en afdalen. Een bezoek aan de Lamprechtshöhle is zeker de moeite waard en een leuk avontuur om samen met kinderen te doen. Na dit bezoek maken we een kleine autorit door de omgeving. We volgende B311 tot aan Löfer om vervolgens de B178 naar Waidring te nemen. Bij Waidring volgen we de Pillerseestrasse die deels langs de gelijknamig meer, de Pillersee, loopt. Deze weg komt uit op de B164. Wij slaan linksaf en rijden via Fieberbrunn, Hochfilzen en Leogang naar Saalfelden. In Saalfelden zit een grote Spar en hier doen we onze boodschappen en rijden door naar Maria Alm. We relaxen even en besluiten te gaan eten bij Restaurant Bachwirt. Dit is een aanrader.
21 graden

Dinsdag 2 augustus 2016
Maria Alm - Ferleiten (78 km)

Na het ontbijt rijden we in een half uurtje naar de voet van de GrossGlocknerstrasse. Hier ligt het Wildpark Ferleiten. Voordat we het park ingaan, zien we meerdere afgeplakte auto's. Het gaan om een nieuw model van Range Rover. Ze maken testritten in de omgeving. Natuurlijk moet dit even op de foto. Vervolgens maken we een wandeling door het Wildpark. De kinderen hebben het naar hun zin. Wij vinden het aanbod van de dieren een beetje tegen vallen. Waarschijnlijk zijn we verwend geraakt door onze bezoeken aan andere Wildparken in Oostenrijk. Je hebt in het Wildpark een mooi uitzicht over de omgeving en de eeuwige sneeuw. Naast het park zit ook nog een grote speeltuin. Er zijn veel speeltoestellen en de kinderen leven zich uit. Neem wel veel kleingeld mee want er zijn veel attracties waar je 50 eurocent of 1 euro in moet doen. Bij het Wild- und Freizeitpark ligt Gasthof Lukashansl. Lucas en Ruben nemen een apfelstrudel met slagroom. Een echte aanrader! Na ons bezoek rijden we terug naar Maria Alm. Voor Saalfelden stuurt de Tomtom ons nog via een smal weggetje door een prachtig landschap. We lopen nog even Maria Alm in om voor een paar bergschoenen voor Ruben te kijken. Het is 14.30 uur en de winkels zitten dicht. Tussen 13.00 en 15.00 uur zijn de meeste winkels blijkbaar gesloten. We nemen een ijsje bij het dorpscafé en gaan terug naar ons appartement. Hier genieten we op ons terrasje van het heerlijke weer. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 26 graden. Wat treffen we het weer. We gaan de deur niet meer uit en eten vandaag thuis.
26 graden

Woensdag 3 augustus 2016
Maria Alm (Sommerstein)

Eindelijk! We gaan vandaag naar Sommerstein. Dit is het buiten zwembad van Maria Alm. Lucas heeft voor zijn vakantie z'n zwemdiploma A en B gehaald en wil nu natuurlijk de hele dag zwemmen. Het is er een schitterende dag voor dus we genieten van het mooie weer en nemen regelmatig een duik in het zwembad. Brrr maar wat is het water koud! Het zwembad heeft een peuterbad, een leuke glijbaan, een stroomversnelling en gedeelte om baantjes te zwemmen. Het zwembad is omgeven door grote grasvelden. Daarnaast is er nog een hoek met twee grote speeltoestellen ingericht. Genoeg vertier voor de kinderen. Er is ook een kiosk voor drinken en een versnapering. Er zijn ligbedden (3 euro) en parasols (1 euro) te huur. De toegang tot het zwembad is gratis met de Hochkonig karte.

Donderdag 4 augustus 2016
Maria Alm - Jufenalm/Sommerstein

De dag begint bewolkt. We moeten onze plannen een beetje omgooien. We gaan eerst in Maria Alm bergschoenen voor Ruben kopen. We slagen snel en Ruben is er helemaal blij mee. We rijden naar de Karbachalm. Echter op dinsdag en donderdag is deze gondel gesloten. Grrr. De lucht is inmiddels open gebroken en de zon schijnt volop. We rijden terug richting Maria Alm en slaan de weg naar de Jufenalm in. Het is een smal weggetje voor 1 auto. Gelukkig komen we weinig verkeer tegen. Het is druk bovenop de Alm. Er is nog net 1 parkeerplek voor ons. Er is een kleine speeltuin met wipkippen, een schommel en een trampoline. De kinderen vermaken zich prima en wij genieten van het weer. Hierna rijden we naar het appartement en kleden we ons om voor het zwemmen. We nemen een frisse duiken en na 1 uurtje houden we het voor gezien want de jongens staan te klappertanden. We frissen ons thuis op en gaan vanavond uit eten.
32 graden

Vrijdag 5 augustus 2016
Maria Alm

De dag begint regenachtig. We willen een bezoek aan Zell am See brengen. Op weg naar Zell am See wordt het weer er niet beter op. Het komt met bakken uit de hemel. We besluiten om onderweg om te keren aangezien het er niet na uit ziet dat het gaat ophouden met regenen. We hebben geen zin om als verzopen katjes thuis te komen. We doen boodschappen in Saalfelden. Lucas en Ruben kopen speelgoed van hun vakantiecentjes die ze van oma hebben ontvangen. Dit is een uitkomt. Bij terugkeer in ons appartement wordt er druk gebouwd aan het lego en de uren vliegen voorbij. We doen spelletjes, lezen een boek en relaxen met z'n allen. Het is de hele dag geen moment droog geweest. We hopen morgen op beter weer.
15 graden

Zaterdag 6 augustus 2016
Maria Alm - Seisenbergklamm (Weissbach) (42 km)

Na het ontbijt rijden we naar de Seisenbergklamm. Dit ligt op ongeveer 20 minuten rijden van Maria Alm. Het regent heel zachtjes maar het wordt al snel droog. Het is een geweldige ervaring om door de Seisenbergklamm te lopen. Het geweld waarmee het water naar beneden dondert is overweldigend. De wandeling gaat in het begin over houten bruggen/ paden die door de kloof gaan. Hierna worden het stenen paden. Lucas en Ruben vinden het geweldig en klimmen samen met ons naar boven. De tocht naar boven duurt een uur. Hier kunnen we kiezen of we verder naar boven lopen (25 minuten) of via een ander weg terug naar het begin lopen (30 minuten). We willen verder naar boven maar de kinderen geven aan dat ze moe zijn. We besluiten om rustig aan terug te lopen. Ruben heeft het erg moeilijk want zijn beentjes zijn moe. We stoppen af en toe en voor ze het weten, zijn we beneden. We zijn trots op Lucas en Ruben! Onderaan de klamm trakteren wij ze op een lekkere törte. Die gaat er wel in. Na het bezoek rijden we terug naar Maria Alm zodat we lekker kunnen uitrusten in ons appartement.
18 graden

Zondag 7 augustus 2016
Maria Alm - Karbachalm (Toni's Almspielplatz) (50 km)

De dag begint zonnig. Een mooie dag om naar de Karbachalm te rijden en de kabelbaan omhoog te nemen. Daar bevindt zich Toni's Almspielplatz. We gaan eerst een wandeling maken op de berg. De wandeling is voor de kinderen heel leuk. Onderweg komen ze allerlei speeltoestellen of opdrachten tegen. Bij de eerste stop moeten we proberen om hoeden om takken heen te gooien. Bij de volgende stop kunnen we mooie steentjes in het zand zoeken. En gelukkig. We vinden er een paar. Er zijn uitkijktorens. Te veel om op te noemen. Na onze ronde komen we weer uit bij Toni's spielplatz. Wij gaan op het terras zitten terwijl de kinderen met zand spelen en water spelen op de grote waterspeelplaats. Het is er prachtig weer voor. In de midden rijden we weer terug naar Maria Alm en genieten we in de tuin van het mooie weer.
25 graden

Maandag 8 augustus 2016
Maria Alm - Zell am See/ Kaprun (55 km)

Een strakblauwe hemel in Maria Alm. Na het ontbijt gaan we op weg naar Zell am See. We wandelen door de straatjes en langs het meer. Hierna rijden we door naar Kaprun. We drinken hier wat en Lucas en Ruben eten een ijsje. Er is verder weinig te beleven in Kaprun. We rijden terug naar Maria Alm en genieten in de tuin van het zonnetje. De temperatuur in de schaduw loopt op naar 30 graden.

Dinsdag 9 augustus 2016
Maria Alm

Regen, regen en nog eens regen. Vandaag blijven we in ons appartement. We spelen spelletjes, kijken wij de Olympische spelen op de tv en relaxen.

Woensdag 10 augustus 2016
Maria Alm - Traunstein/ Inzell (148 km)

Vandaag rijden we naar Traunstein in Duitsland. Hier staat Hofbrauhaus Traunstein waar we een rondleiding in de bierbrouwerij willen hebben. Bij aankomst blijkt dat de rondleiding van 11.00 uur al vol zit. De volgende rondleiding is om 13.00 uur maar je kan je vooraf niet aanmelden. Er zijn heel veel mensen en we verwachten dat het om 13.00 uur druk zal zijn en dan is het de vraag of we mee kunnen met de rondleiding. We besluiten door Traunstein te wandelen maar hier zijn we gauw uitgekeken. We besluiten om niet te blijven rondhangen. Het is jammer maar misschien komen we hier nog wel eens in de buurt. We rijden naar de schaatsbaan van Inzell. Helaas is deze gesloten. We zien we een Duitse trainer en schaatser. De schaatscoach is Markus Eicher maar de schaatser komt ons niet bekend voor (later op internet gezocht en we denken dat het Jenny Wolf was). Er is weinig vertier in het centrum van Inzell dus we rijden rustig terug naar Maria Alm.

Donderdag 11 augustus 2016
Maria Alm - Bischofshofen (105 km)

De dag begint met een beetje regen. We blijven niet thuis maar gaan een rondrit maken. Ons eerste doel is Bischofshofen. Deze plaats ligt op 45 minuten rijden van Maria Alm. Bischofshofen is bekend van het schansspringen. Naast de schans/landingsplek is een trap waarmee je naar de top van de schans kunt klimmen. We beginnen met z'n vieren aan de klim. Na 100 treden wil Ruben naar beneden. Papa offert zich op (beetje hoogtevrees) en gaat met Ruben naar beneden. Lucas en mama vervolgen de klim. Puffff, wat is het zwaar. We zijn de tel van de traptreden kwijt geraakt. We komen tot het punt waar de schansspringers van de schans los komen. We zijn allebei erg moe. We rusten even uit maar we gaan niet verder naar de top. We moeten de hele klim naar beneden nog doen. Op de weg terug zijn we blij dat we niet door zijn gegaan. Onze benen beginnen flink te verzuren. Beneden aangekomen trillen onze bovenbenen heel erg. Het was ook een enorme inspanning. Helaas is er aan de voet van de schans geen restaurant open om even bij te komen. We rijden daarom naar het centrum van Bischofshofen. De zon breekt inmiddels door. We parkeren bij de bahnhof. Vanuit hier ben je in een paar minuten in het centrum. We zijn er rond lunchtijd en de meeste winkels gaan dicht. We verbazen ons dat dit in deze tijd nog gebeurd. We lunchen bij Public. Hierna wandelen we door de stad. We pakken de auto en rijden via St Johan im Pongau en Zell am See naar huis. Het weer is helemaal opgeklaard. De zon schijnt volop maar het is wel fris.
14 graden

Vrijdag 12 augustus 2016
Maria Alm

Vandaag beginnen we aan onze laatste dag in Maria Alm. We willen eigenlijk de stoeltjeslift naar boven nemen en een wandeling naar het dal maken maar helaas regent het 's morgens. We besluiten om deze ochtend rustig aan te doen. We doen de laatste boodschappen en zorgen dat de benzinetank van de auto gevuld is. In de loop van de ochtend wordt het droog en maken we een wandeling door Maria Alm en lunchen in het dorpscafé. Lucas wil namelijk een groot ijsje eten. Deze is heerlijk. De goulashsoep is ook een aanrader. Bij een temperatuur van 16 graden in de zomer smaakt dit prima. Aan het einde van de middag is het tijd om de koffers in te pakken. Voor de laatste keer eten we vandaag bij Restaurant Bachwirt. Het eten smaakt nog steeds heerlijk.

Zaterdag 13 augustus 2016
Maria Alm - Oudewater (973 km)

De voorspelling is dat het vandaag druk is op de snelwegen i.v.m. terugkomend vakantieverkeer. De wekker gaat om 3.00 uur en we zitten om 3.15 uur in de auto. Vanuit Maria Alm rijden we in ruim 1 uur via B164, B311, B178, B172 naar de snelweg. Bij Oberaudorf gaan we de snelweg op (A93). En nu is het voor ons een gebruikelijke route om naar huis te rijden (8, 99, 9, 3 en A12). Gelukkig hebben we geen oponthoud zodat we om 13.15 uur Oudewater binnen rijden