Reisblog Webdy

Maria Alm am Steinernen meer

Deze zomervakantie gaan we naar 14 dagen naar Maria Alm am Steinernen Meer. In 2016 waren we hier voor het eerst en wij wilden nog een keer terug. Opnieuw hebben wij een appartement gehuurd aan de Schlossberg. Maria Alm is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Salzburgerland en maakt deel uit van het district Zell am See. Maria Alm ligt in het Urslautal. Aan de noordzijde van Maria Alm bevindt zich het Steinernen Meer, een kalksteengebergte. De hoogste top van dit gebergte is de Hochkônig met 2941 meter hoogte.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Vrijdag 13 juli 2018
Oudewater - Maria Alm (973 km)

Onze eerste vakantiedag is aangebroken. Vandaag wordt het een dag in de auto zitten. Ons einddoel is Maria Alm. We rijden om 4.00 uur weg via de A12, 3, 9 naar München. Bij de ring (99) van München is het door baustellen druk maar het verkeer rijdt wel. Na de 99 rijden we naar de 8. Hier blijft het ook druk. Gelukkig verlaten we de 8 voor de 93 en kunnen we doorrijden. Bij afrit 59 (Oberaudorf) verlaten we de snelweg en rijden we nog een uurtje binnendoor naar Maria Alm. We hebben precies 11 uur over de reis gedaan. De kinderen zijn weer blij om de Oostenrijk te zijn. We pakken snel de auto uit. Wendy doet snel een paar boodschappen zodat we vandaag niet meer de deur uit hoeven. Na het uitpakken van de koffers genieten we onder het genoten van een drankje op het terras van de zon. Het is heerlijk weer in Maria Alm. Hopelijk blijft dat zo. We zullen wel zien.
25 graden

Zaterdag 14 juli 2018
Maria Alm (Dorfj@t Natrun)

Vandaag slapen we eerst uit na de lange rit van gisteren. Na het ontbijt lopen we eerst naar Aga Sport om wandelschoenen voor Lucas en Ruben te kopen. Ze houden gelijk hun wandelschoenen aan en ze willen de Dorfj@t Natrun bergbahn naar boven nemen. Dat is geen probleem want we hebben gratis de Hochkonigkarte bij ons verblijf gekregen. We nemen de bergbahn naar boven. Boven zijn ze druk bezig met de bouw vam een nieuwe kabelbaan. Bovenaan de berg is een wandelrutschbahn (glijbaan). Lucas kiest voor de glijbaan en Ruben, Andreas en Wendy lopen naar beneden. Het parcours heeft 5 glijbanen. De eerste 4 glijbanen zijn dicht en tot wel 58 meter lang. De laatste is open en daar durft Ruben wel vanaf. Vanaf deze glijbaan is het nog een paar minuten lopen naar de Postalm. Hier kunnen we gezellig op het terras zitten en genieten van het uitzicht op Maria Alm. De Postalm heeft ook een kleine speeltuin dus de jongens vermaken zich prima. Vanaf de Postalm lopen we in 20 minuten naar beneden en komen midden in het dorp (bij de kerk) uit. Het laatste stukje wordt het voor de korte beentjes van Ruben lastig maar hij haalt ons appartement. Ondanks de vermoeidheid van het lopen, willen ze gelijk gaan zwemmen in Sommerstein. Lucas en Ruben nemen een frisse duik in het zwembad en rutschen een paar keer van de glijbaan. Ze genieten er volop van. Na de frisse duik gaan we ons opknappen in het appartement zodat we fris en fruitig uit eten kunnen gaan bij de Bauernkast'n.
26 graden

Zondag 15 juli 2018
Maria Alm - Arthurshaus (64 km)

Na het ontbijt rijden we naar Mühlbach am Höchkonig. Hier bevindt zich op 1500 meter het Arthurshaus. Hier leven mürmeltieren (marmotten). We vertrekken met zon maar richting Arthurshaus begint het te regenen. We rijden toch de weg naar boven en bij aankomst is het droog. We volgen de wandelbordjes Murmeltiereweg maar na een kwartier lopen staat de weg niet meer aangegeven. We zijn stil en kijken rond maar zien geen marmotten. We buigen van het verharde wandelpad af maar helaas vinden we geen marmotten. Lucas en Ruben zijn teleurgesteld. We hebben appels meegenomen om aan de marmotten te voeren maar Ruben zegt "mam ik heb hoger, geef mij die appel maar!" We lopen terug naar Arthurshaus want de lucht begint te betrekken en donkere wolken pakken zich samen. We lunchen bij Arthurshaus en als we weg willen gaan, begint het te hozen. De auto staat een stuk verderop. Wendy heeft als enige een jas aan en haalt de auto op. Gedurende de rit naar het dal stopt het met regenen. Bij terugkomst in Maria Alm schijnt nog steeds de zon. Zo zie je maar dat het in het volgende dal mooi weer kan zijn. We genieten de rest van de middag op het terras van de zon.
27 graden

Maandag 16 juli 2018
Maria Alm - Saalfelden - Kaprun (58 km)

Lucas en Ruben willen vandaag niet gaan wandelen. Ze willen iets kopen van hun vakantiecentjes en ermee gaan spelen. We rijden naar Saalfelden, dit ligt 4 van Maria Alm. We parkeren onze auto bij P1 en lopen naar het centrum. Er zit een grote speelgoedwinkel. Ruben wil een doos van Lego Ninjago kopen. Lucas weet het nog niet. Helaas hebben ze de lego Ninjago doos niet en hij is enorm teleurgesteld. We wandelen nog wat door het centrum van Saalfelden en wandelen terug naar de auto. We rijden naar de Interspar want 2 jaar geleden verkochten ze hier ook Lego. Eerst doen we de boodschappen voor de komende dagen en daarna op naar het speelgoed. Wel Lego Ninjago dozen maar niet de juiste. Ruben is in tranen. We brengen de boodschappen naar huis. Hierna rijden we naar Kaprun. Hier is ook een grote speelgoedwinkel. Helaas weer niet de juiste Lego Ninjago doos maar Ruben vindt wel een andere mooie die hij van zijn centjes kan betalen. Lucas vindt ook een leuk doosje van Lego. Hij bewaart de rest van de centjes voor het kopen van een spelletje voor zijn spelcomputer. Na dit bezoek rijden we naar Maria Alm en kunnen we buiten in de zon de Lego dozen in elkaar zetten. Hierna wordt er druk gespeeld en doen we rustig aan.
26 graden

Dinsdag 17 juli 2018
Maria Alm - Fügen - Gerlos (229km)

De weersvoorspelling voor vandaag is wisselvallig. We gaan een trip naar het zillertal maken. We rijden via Saalfelden, Lofer, St. Johann in Tirol, Wörgl, Brixlegg naar Kramsach. Hier bekijken we camping Stadlerhof. Vervolgens rijden we door naar camping Daum in Fügen en camping Aufenfeld in Aschau im Zillertal. In het Zillertal is de temperatuur inmiddels 30 graden. Na alle drie de campings gezien te hebben, pakken we een voor ons bekende weg, de B164 naar Gerlos. Het is alweer een paar jaar geleden dat we hier voor het laatst geweest zijn. Er is een nieuwe bergbahn gebouwd vlakbij Hotel Victoria. Hotel Victoria is opnieuw opgebouwd na de brand een aantal jaren geleden. We herkennen het niet meer terug. We rijden door naar de Milchbar voor een lunch. De Milchbar ziet er nog vertrouwd uit en ook het eten heeft niet aan kwaliteit ingeboet. We vervolgen onze weg via Königleiten naar Mittersill. We verwachten dat onze navigatie ons de Gerlospas opstuurt maar die heeft hele andere plannen. Hij rijdt de B165 naar Mittersill. Een zeer toeristische route over zeer smalle weggetjes. Het is weer eens wat anders. Gelukkig maar één keer achteruit hoeven rijden om een andere auto te kunnen laten passeren. Via Mittersill rijden we naar Zell am See om vervolgens via Saalfelden in Maria Alm uit te komen.
24 graden

Woensdag 18 juli 2018
Maria Alm - Kitzlochklamm in Taxenbach (72 km)

De kinderen hebben veel energie dus we gaan vandaag door een klamm lopen. We rijden via de B164 naar Dienten om vervolgens de L216 en B311 naar Taxenbach te rijden. In Taxenbach ligt de Kitzlochklamm en deze gaan we vandaag bedwingen. We moeten onze auto op P3 zetten. Hierdoor moeten we eerst 700m lopen tot de ingang van de klamm, een goed opwarmertje. In ongeveer 40 minuten lopen we via heel veel tredes en door een aantal tunnels naar het einde van de klamm. Hier zie je het begin van het reuzachtig gekletter van water beginnen. We lopen de klamm een klein stukje terug en dan kun je een andere weg inslaan zodat je niet dezelfde weg terug hoeft te wandelen. We wandelen in ongeveer 30 minuten terug naar de in/uitgang. We drinken wat bij de klamm en rijden dezelfde weg terug naar Maria Alm. Het is lekker warm dus we kleden ons om en gaan naar Sommerstein (buiten zwembad Maria Alm). We nemen een frisse duik. De temperatuur aan het zwembad is 29 graden. We mogen dus niet klagen over het weer. Deze actieve dag sluiten we af door uit eten te gaan bij Almer Bauernkasten.
29 graden

Donderdag 19 juli 2018
Maria Alm - Sigmund Thun klamm (60 km)

Op deze zonnige dag staat de volgende klamm op het programma, de Sigmund Thun klamm in Kaprun. Dit ligt op een half uurtje rijden van Maria Alm. We volgen de B164 naar Saalfelden en daarna de B311 naar Zell am See. Na de tunnel slaan we direct rechtsaf en nemen de B168 richting Kaprun. De klamm ligt iets buiten Kaprun langs de doorgaande weg. Het is een kleine klamm. In ongeveer 20 minuten loop je door de klamm heen. Het is wel een mooie klamm want het water klettert naast je naar beneden en soms word je nat van het water. Aan het einde van de klamm kom je bij de Klammsee. Je kunt helemaal rond het meer lopen en daar doe je ongeveer 1 uur over. Aan de overkant van het meer is een speeltuin voor de kinderen en de mogelijkheid om pootje te baden in het water. Lucas en Ruben spelen in de speeltuin en hierna lopen we rustig verder. Ww zijn allemaal een beetje vermoeid. De klamm van gisteren zit waarschijnlijk nog in de benen. Ruben heeft het zwaar maar hij bereikt zonder hulp de auto. We rijden via dezelfde weg terug naar Maria Alm. Tussendoor maken we een stop bij de Interspar in Saalfelden om boodschappen te doen. In het appartement rusten we uit en daarna gaan de zwembroeken/-pak aan om naar Sommerstein te gaan. Het is erg warm (32 graden) dus een frisse duik is welkom. Na het zwemmen genieten we op ons terras van de zon. We zijn moe dus we maken thuis een maaltje klaar zodat we er niet meer op uit hoeven.
32 graden

Vrijdag 20 juli 2018
Maria Alm

Vandaag doen we rustig aan. We ontbijten laat en gaan rond 11 uur naar Sommerstein. Het is zonnig weer en 33 graden in de volle zon. Ruben wordt steeds vrijer in het water en is samen met Lucas niet bij de waterglijbaan weg te slaan. Zelfs op z'n knieën gaat hij nu van de glijbaan af. Na 3 uurtjes houden we het voor gezien en gaan we weer naar het appartement. We relaxen en gaan 's avonds uit eten bij Bachwirt. Onze eerste week in Maria Alm zit er alweer op. De tijd vliegt voorbij. Gelukkig verblijven we hier nog 1 week.
33 graden

Zaterdag 21 juli 2018
Maria Alm

We zitten vandaag laat aan het ontbijt. Het is al 10.00 uur. De dag begint bewolkt en het regent een klein beetje. Voor vandaag is regenachtig weer opgegeven. We kunnen geen leuke binnen activiteiten verzinnen dus we blijven in ons appartement. We doen spelletje, lezen een boek, kijken de kwalificatie van de Formule 1. Lekker relaxen.
22 graden

Zondag 22 juli 2018
Maria Alm

Het regent, regent en regent en het blijft vandaag regenen. Ook in de andere gebieden is er veel regen voorspelt. Het heeft dus geen zin om de auto te pakken en naar een ander dal te rijden. We relaxen gewoon nog een dag.
20 graden

Maandag 23 juli 2018
Maria Alm - Vorderkaserklamm (50 km)

Het spettert nog een klein beetje maar de voorspellingen zijn goed. We rijden naar de Vorderkaserklamm in Sankt Martin bei Lofer. Dit ligt op zo'n 20 minuten rijden. Onderweg hebben we nog een paar spetters maar bij aankomst is het droog. We moeten eerst een stuk de berg op lopen voordat we bij de klamm uitkomen. Het gaat best wel steil omhoog. Bij de klamm wordt het trappen lopen. In totaal moeten we 373 tredes overbruggen om boven aan de klamm te geraken. De klamm is erg nauw en op sommige stukken erg donker. Lucas en Ruben vinden het weer een leuke klim. Bij papa en mama lopen de zweetdruppels van hun voorhoofd af. In ongeveer een half uur zijn we boven aan. We pauzeren even en beginnen aan de afdaling. Op de weg naar beneden kun je orchideeën tegen komen want deze klamm staat bekend om de orchideeën. Het valt niet mee om ze te ontdekken maar we komen een paar kleintjes tegen. In een uur tijd hebben de heen- en terugweg van de Vorderkaserklamm gelopen. Onderaan de klamm is een Almhut waar we iets drinken. De kinderen krijgen een ijsje als beloning. Er is een klein speeltuintje om te spelen waar Lucas en Ruben gebruik van maken. Na deze inspanning rijden we terug naar Maria Alm. De zon begint door te breken en we kunnen in de tuin lekker genieten van de zon.
23 graden

Dinsdag 24 juli 2018
Maria Alm - Schmittenhöhe in Zell am See (45 km)

We rijden naar het ontbijt naar de AreitXpress in Zell am See. We nemen hier de kabelbaan naar boven want op 1400 meter begint de Schmidolin's Feuertaufe. Dit is een beleveniswandeling voor kinderen. De kinderen krijgen een paspoort met een plattegrond en kunnen op de berg 15 opdrachten voltooien. Bij iedere opdracht moeten ze ontdekken welke kleur de steen heeft en deze op hun paspoort met een kniptang doorknippen. De opdrachten liggen uit elkaar dus je maakt een hele wandeling met de kinderen en tussendoor komen ze de opdrachten tegen zoals een klimbaan, een rad waarin ze moeten lopen, een doolhof, etc. Halverwege is een leuke speeltuin. Je kunt 3 routes lopen. Wij hebben de maxi route gelopen. Hier kom je alle 15 opdrachten tegen. Hier hebben we ruim 4 uur over gedaan met een half uurtje rustpauze bij het Mittelstation. Het is een hele wandeling maar erg leuk met de kinderen. Na afloop waren we moe maar voldaan. Op de terugweg even langs de Interspar in Saalfelden voor boodschappen en daarna uitrusten in de zon op ons terras. Het was vandaag een zonovergoten dag. We zijn weer een tintje bruiner geworden.

Woensdag 25 juli 2018
Maria Alm - Karbachalm in Mühlbach am Höchkonig (44 km)

Vandaag rijden we naar Mühlbach am Höckkonig en nemen de Karbachalmbahn naar boven. Bij het bergstation is Toni's spielalm. Kinderen kunnen hier naar hartelust spelen met water en zand. Bij bovenkomst is het helaas bewolkt. Lucas en Ruben vermaken zich prima. Vanaf de berg zien we dat in het dal de zon schijnt. Boven blijft het bewolkt en met 18 graden toch wat frisjes. Na ruim 1,5 uur vallen er wat spetters en we besluiten om naar het dal te gaan. We rijden terug naar Maria Alm en hier schijnt de zon. We gaan lekker op ons terras genieten van de zon. Tijdens het eten slaat het weer om en begint het flink te regenen met een klein beetje onweer. Na een uurtje komt de zon weer door of er niks aan de hand is.

Donderdag 26 juli 2018
Maria Alm (Dorfj@t Natrun)

De auto heeft een rustdag. In de loop van de ochtend lopen we naar het centrum om de Dorfj@t Natrun bahn naar boven te nemen. Lucas en Ruben willen nog een keer de rutschbaan naar beneden nemen. Vorige week durfde Ruben alleen van de laatste glijbaan maar nu neemt hij samen met Lucas glijbaan 2 t/m 5. Na de "glijbanenpark" komen we weer bij de Postalm uit. Het is schitterend weer dus we genieten vanaf het terras van het uitzicht over Maria Alm en omgeving. Vanaf de Postalm lopen we het gewone pad af naar het centrum van Maria Alm. We hebben Lucas en Ruben een lekker ijsje beloofd van het dorfscafé. En Ruben vindt dit ijsje veel lekkerder dan die van Roberto uit Oudewater (laat hij het maar niet horen). De rest van de middag relaxen we.

Vrijdag 27 juli 2018
Maria Alm (Sommerstein)

Onze laatste dag in Maria Alm is alweer aangebroken. Voor de laatste keer broodjes en croissants voor het ontbijt halen en nog een paar laatste boodschapjes voor onderweg. We blijven vandaag in Maria Alm. Het wordt mooi weer dus we sluiten de vakantie af in het zwembad Sommerstein en gaan uit eten bij Bachwirt. We duiken op tijd ons bed in want morgen wacht de terugreis van ruim 900 km.
32 graden

Zaterdag 28 juli 2018
Maria Alm - Oudewater (981 km)

Onze wekker gaat om 4.30 uur. We pakken de laatste spulletjes in en maken Lucas en Ruben wakker. Om 4.45 uur zitten we in de auto. Vanuit Maria Alm rijden we in ruim 1 uur via B164, B311, B178, B172 naar de snelweg. Bij Oberaudorf gaan we de snelweg op (A93). We rijden tot aan kreuz Oberhausen-west de voor ons een gebruikelijke route (8, 99, 9, 3). Bij Arnhem is de A12 volledig afgesloten waardoor we via Nijmegen rijden. Bij kreuz Oberhausen-west volgen we de 42 en 57 (A77) richting Nijmegen om vervolgens via de A73, A50, A15, A2 naar Oudewater te rijden. We komen er achter dat deze weg erg relaxt rijden t.o.v. het volgen van de 3 via Arnhem. Deze weg gaan we dus onthouden. Om 14.45 uur zijn we thuis en hebben de rit in 11 uur gereden. Het is erg warm in Nederland dus we kunnen van het warme weer blijven genieten.