Reisblog Webdy

Sillian (Arnbach)

De kinderen vonden de vorige vakantie in Filzmoos erg leuk. Dit hotel konden we niet meer boeken dus wij gaan nu 14 dagen op zomervakantie naar Alpenhotel Weitlanbrunn in Oostenrijk (Ost-Tirol) op basis van all-inclusive. Het hotel ligt in de plaats Arnbach (vlakbij Sillian).

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Zondag 19 juli 2015
Oudewater - Arnbach (1065 km)

Om 1.30 uur zitten we in de auto. Onze vakantie begint. Dit jaar gaan we weer naar Oostenrijk. Onze bestemming is dit jaar Sillian in Ost-Tirol. Het is nog nacht dus het eerste stuk kunnen we lekker door rijden. Lucas en Ruben zijn helemaal wakker en hebben samen de grootste praatjes op de achterbank. We rijden via de A12 naar Duitsland en daar volgen we de 3. Tempo zit er lekker in. Rond 5.30 uur zijn we bij Frankfurt waar de kinderen een paar mooie vliegtuigen zien landen. Na Frankfurt maken we een tijd voor een pauze. Tanken en benen strekken. We krijgen weinig tijd want de kinderen willen weer snel gaan rijden. De tv's mogen aan! De reis gaat voorspoedig en na de 3 pakken we de 9 naar München. Vervolgens de 99, 8 en 93 richting Oostenrijk. Bij Kufstein-sud (6) verlaten we de snelweg. De laatste 160km rijden we binnendoor via de B173, B178, B161, B108 en B100. Het is een lange rit door verschillende dalen en langs de Felbertauern pas. Om 13.10 uur rijden we Sillian binnen. Ons Alpenhotel Weitlanbrunn ligt iets verder dan Sillian namelijk in het plaatsje Arnbach. We kunnen direct inchecken op onze kamer (nr 116). Het is een groot hotel met een binnen zwembad. Na het zien van het zwembad zijn Lucas en Ruben niet meer te houden. Ze willen zwemmen. Mama, Lucas en Ruben nemen een lekkere duik en papa rust even uit van de lange rit. Na het diner gaan de kinderen slapen. Ruben wil naar huis. Hij wil thuis slapen. Het protest is van korte duur want hij is veel te moe van de lange reis.
33 graden

Maandag 20 juli 2015
Arnbach (4 km)

Na de lange reis van gisteren doen we vandaag rustig aan. De zon schijnt heerlijk. Na het lekkere ontbijt verkennen we Arnbach te voet. We vinden geen winkeltjes maar wel een klein kerkje en een soldatenbegraafplaats uit de eerste wereldoorlog. We wandelen terug naar het hotel en pakken de auto om naar Sillian te rijden. Hier ligt het Wichtelpark. Een grote speeltuin in het bos waar de kinderen naar hartelust kunnen spelen. Lucas en Ruben genieten enorm. Na dit avontuur rijden we terug naar ons hotel en nemen een duik in het zwemmen. We hebben het zwembad helemaal voor ons zelf. Er is een kleine glijbaan en dit is meer dan genoeg voor de kinderen. Ze hebben de grootste lol.
28 graden

Dinsdag 21 juli 2015
Arnbach - Italiaanse grens (10 km wandelen)

Vandaag gaan we wandelen naar de Italiaanse grens. Volgens de beschrijving is het 5 km lopen. Er loopt vanaf het hotel een route door de bossen maar dit is geen optie want we nemen de buggy mee voor Ruben en het pad bestaat voornamelijk uit stenen. We nemen de alternatieve route via de Drautalweg. Dit is een bekend fietspad tussen Lienz en Italië en de rivier de Drau loopt langs dit fietspad. Dit klopt ook want tijdens het wandelen komen we heel wat fietsers tegen. Sommige Italianen kunnen echt niet fietsen ... die hoor je ook mopperen als er Nederlanders zoals wij op het fietspad lopen. We kunnen er hartelijk om lachen. Lucas en Ruben lopen het grootste stuk met ons mee. Het pad is licht glooiend. We wandelen er ongeveer een uurtje over. Net over de grens ligt Pizzeria Tempele waar we iets kunnen drinken. De pizzeria heeft ook een kleine speeltuin dus dat is leuk voor de kinderen. Na deze stop wandelen papa en mama weer rustig terug. De kinderen zijn moe dus zij zitten samen in de buggy. Onderweg komen we een paar vissers tegen die net een vis hebben gevangen en ons trots hun resultaat tonen. In de middag nemen we een verfrissende duik in het zwembad. Dit zal wel een dagelijks ritueel worden. 's Avonds wordt ons rust in de bar verstoord door een optreden van Albert aus Tirol. Geef ons maar Anton aus Tirol!
30 graden

Woensdag 22 juli 2015
Seilbahn Sillian (7 km)

Na het ontbijt rijden we naar de kabelbaan van Sillian om naar de Sillianer Hausberg te gaan. Dit ligt in het gebied Hochpustertal. We nemen de kabelbaan omhoog naar 2090 meter hoogte. Vanuit hier is het 30 minuten wandelen naar de 3 meren. De beklimming is vrij steil en Ruben is vanaf het begin al niet in zijn hum. Halverwege geeft Lucas aan dat hij moe is en terug wil naar de kabelbaan. We geven het maar op want dit gaat het vandaag niet worden. We wandelen terug en rusten uit bij het Gadein panorama restaurant. We genieten van het mooie uitzicht. Lucas en Ruben hebben het direct naar hun zin. Er is een schommel, zandbak, wipkip, glijbaan, tafeltennistafel. En wie komen we op de berg tegen .... Albert aus Tirol. De muziek klinkt in de bergen iets beter. In de loop van de middag gaan we met de kabelbaan terug naar beneden en rijden naar ons hotel. Tegen de avond begint het te onweren.
32 graden

Donderdag 23 juli 2015
Arnbach - Lienz (64 km)

Het is weer een zonnige dag. We rijden naar Lienz. Dit ligt op zo'n 30 km van Arnbach. In het centrum is een parkeergarage en daar parkeren we onze auto. Lienz heeft een gezellig centrum met leuke winkels. Na het winkelen willen Lucas en Ruben naar de speelgoedwinkel om de vakantiecentjes van de oma's uit te geven. De keuze is reuze waardoor het uitzoeken heel moeilijk was. Na een 20 minuten is de keuze eindelijk gemaakt. Hierna pakken we de auto en rijden terug naar het hotel. We gaan lekker zwemmen. Na het zwemmen relaxen we op ons balkon en zet Lucas zijn Lego doos in elkaar.
29 graden

Vrijdag 24 juli 2015
Arnbach - Passo di M. Croce en Col S.Angelo (114 km)

De dag begint bewolkt en het is iets kouder dan de voorgaande dagen, een graadje of 23. Vandaag verkennen we met de auto de omgeving. We rijden naar San Candido in Italië. Hier slaan we de SS52 in richting Sesto (Sexten). We rijden door allerlei kleine dorpjes met een Oostenrijks karakter. Sesto is eerste grote plaats die we tegen komen. Het ziet er gezellig uit en er is veel bedrijvigheid. Na Sesto begint onze klim naar de Passo di Monte Croce (1636m). De weg heeft een stijgingspercentage van 12%. Na deze pas rijden we door richting S. Stefano en draaien daar de SR48 op richting Auronzo di Cadore. In Auronzo di Cadore stoppen we om te genieten van het mooie uitzicht over het stuwmeer met op de achtergrond de ruige Dolomieten. Na onze stop vervolgen we de SR48 en we beginnen alweer met klimmen. Lucas en Ruben geven aan dat ze graag weer terug willen naar het hotel. We besluiten om niet naar Cortina d'Ampezzo te rijden maar af te slaan naar de SP49 en hier volgt de col S. Angelo (1757m). We rijden nu door de Dolomieten met zijn ruige bergen. Aan het einde van de SP48 draaien we de SS51 op naar Dobbiaco (Tolbach). Na de SS51 draaien we de SS49 op en rijden naar Arnbach. Tevreden over onze mooie toertocht parkeren we de auto bij ons hotel en is het quality-time voor de kids. In de middag nemen we een duik in het zwembad en hierna relaxen we op de hotelkamer. Op dat moment begint het flink te regenen en trekt er onweer langs. Wat een timing.
23 graden

Zaterdag 25 juli 2015
Arnbach - Weissensee (Techendorf) (164 km)

Na het ontbijt besluiten we naar de Weissensee te rijden. De Weissensee staat bij ons bekend om de alternatieve elfstedentocht. We rijden naar Lienz (B100) en na Lienz volgen we de B100 tot aan Greiffenburg. Na Greiffenburg slaan we af en we beginnen direct weer met stijgen (15% omhoog). Binnen no time hebben we een mooi uitzicht naar het dal. De weg wordt steeds smaller en we zien de Weissensee liggen. Uiteindelijk komen we in Techendorf uit waar het druk is. Er zijn veel parkeerplaatsen voor hotelgasten maar het dorp is niet uitgerust voor dagjes mensen. Midden in het dorpje ligt een brug over de Weissensee. Die volgen we en nu zien we borden P maar de parkeerplaatsen staan overvol. Er is een antiekmarkt en waarschijnlijk komt iedereen hierop af. We zoeken nog even maar het is onbegonnen werk. We laten de Weissensee achter ons en rijden rustig weer terug richting het hotel. Nabij Lienz ligt een gelijknamig klein vliegveld, Flugplatz Lienz. Op de heenweg zagen we zweefvliegtuigen rondvliegen. We maken hier een stop en we zien een zweefvliegtuig landen, opgehaald worden met een tractor en daarna zien we hem weer opstijgen. Lucas vindt het geweldig om te zien dus we blijven een tijdje kijken. Hierna gaan we terug naar ons hotel. We nemen weer een duik in het zwembad. Heerlijk. 's Avonds hebben we een enorme stortbui. Het komt met bakken uit de hemel. Gelukkig ligt ons hotel op een heuvel.
26 graden

Zondag 26 juli 2015
Arnbach - Wildpark Assling (43 km)

De dag begint zonnig en dat voorspelt veel goeds. We verrassen Lucas en Ruben met een bezoek aan Wildpark Assling. Assling ligt op ongeveer 20 minuten rijden van Arnbach. Je rijdt richting Lienz en bij Assling volg je de borden Wildpark. Het is een hele klim met de auto voordat je er bent en je hebt een geweldig uitzicht. Het park ligt middenin de natuur. Het park is mooi aangelegd. De wandelpaden zijn goed begaanbaar maar houdt wel rekening met stijgen en dalen. Het park heeft wel een hoogteverschil. Het is een afwisseling van wandelen en dieren bekijken. Dit maakt het voor de kinderen erg leuk. Aan het begin van het park zijn ook modeltreinen te zien. Er is een hele grote treinbaan aangelegd waar kinderen hun ogen uitkijken. De treinen rijden in en om een berghut. Heel leuk gemaakt (natuurlijk niet te vergelijken met 2 jaar geleden in Hamburg). Na de grote wandeling kun je naast de ingang van het park bij restaurant Bärenwirt iets eten of drinken. Ze hebben hier ook een leuke speeltuin voor de kinderen.

Maandag 27 juli 2015
Arnbach - Cortina d'Ampezzo (150 km)

We willen meer van de omgeving zien. Vrijdag zijn we er niet aan toe gekomen om naar Cortina d'Ampezzo te rijden dus doen we het nu. We rijden naar Italie en volgen de SS49 tot aan Toblach. Hier slaan we af naar de SS51. De eerste 14 km hebben we vrijdag al gereden maar hierna is het nieuw voor ons. Na een uurtje rijden we Cortina d'Ampezzo binnen. Het is even zoeken maar we vinden een parkeerplaats in het centrum (0,50 cent voor elk 1/2 uur). Cortina heeft een leuk en gezellig centrum. Neem wel een zak geld mee als je wilt gaan winkelen want de prijzen zijn erg hoog. Het is een luxe wintersportplaats. Na ons bezoek maken we op de parkeerplaats een Nederlander blij met ons parkeerkaartje. Hij kon nog ruim een uur staan. Na Cortina "beklimmen" we de Passo di Falzarego (SR48). Na enig klimwerk verandert het landschap en op de top ben je omgeven door heel veel rotsen en stenen. Het is erg druk op de top. Na de top volgen we de SP24/SP37 richting La Villa. 1 kilometer na de top is voldoende gelegenheid om de auto stil te zetten, foto's te maken en de omgeving per voet te bezichtigen. We verrassen de kinderen onderweg met een ijsje. Lucas en Ruben willen graag weer naar het hotel terug. Bij La Villa slaan we rechtsaf en draaien de SS244 op. Er volgen nu veel haarspeldbochten en tunnels. Na de SS244 volgen we de SS49 richting Sillian. In de namiddag zijn we terug bij het hotel. Na deze reis genieten de kinderen van een film en papa en mama op hun balkon van de zon. De zon brandt goed en we moeten ons goed insmeren tegen het verbranden.

Dinsdag 28 juli 2015
Arnbach - Bolzano (227 km)

Ze voorspellen voor vandaag in Arnbach kouder weer, 21 graden dus we besluiten om naar het warme Bolzano (Bozen) te rijden. Een ritje van bijna twee uur. We rijden over de SS49 een uurtje binnendoor en gaan bij Bressasone de Autostrada op tot aan Bolzano-nord. De tol bedraagt 3 euro. Onze Tomtom leidt ons mooi naar het centrum en we parkeren in de parkeergarage City Parking. Helaas wel kleine parkeervakken. Binnen 5 minuten loop je middenin het shoppingcentrum van Bolzano. We struinen door de leuke straatjes totdat Lucas en Ruben moe worden. 7 jaar geleden waren we ook in Bolzano en hebben toen heerlijk geluncht bij de Paulanerstube. Gelukkig wist Wendy deze stube nog precies te vinden. En ook nu hebben we heerlijk geluncht. De kinderen worden verrast met een klein cadeautje uit het speelgoedwinkeltje Pinocchio en een lekker Italiaans ijsje. In de namiddag rijden we weer rustig terug naar ons hotel. Af en toe moet je wat "ballen" in het verkeer hebben want sommige Italianen kunnen niet autorijden. Het was een leuke Italiaanse dag.
32 graden

Woensdag 29 juli 2015
Arnbach - Gaital - Plöckenpass (123 km)

Voor het eerst tijdens onze vakantie begint de dag met regen en de vooruitzicht voor vandaag zijn niet goed. We pakken de auto om erop te trekken. Op de kaart in de auto vinden we een leuke route. Na Sillian volgen we de Gaital Bundesstrasse (B111). De wolken hangen laag en we rijden er doorheen. Een mooi gezicht. Deze weg is ongeveer 60 km lang en is erg mooi om te rijden als je van echte Oostenrijkse dorpjes houdt. Vooral in de dorpjes is de weg erg smal en moet je oppassen voor tegenliggers. We zien onderweg nog een wilde ree. Hij blijft mooi staan voor een foto. Aan het eind van de B111 draaien we linksaf de B110 op richting Oberdrauburg. We dachten dat we nu de meeste klimmen wel gehad hadden maar na Oberdrauburg begint de weg weer te stijgen en rijden we over de Plöckenpass richting Lienz. Hier komen we weer op bekend terrein (B100). We rijden door Lienz en volgen de B100 tot aan Arnbach. Ondanks het regenachtige weer hebben we een leuke rit gemaakt. Na de autorit willen de kinderen lekker spelen en papa en mama kunnen heerlijk genieten van een boek.
18 graden

Donderdag 30 juli 2015
Arnbach - Wichtelpark (6 km wandelen)

Oma is vandaag jarig dus we bellen haar eerst om haar toe te zingen en te feliciteren. De dag begint bewolkt maar de lucht breekt hier en daar wat open. Volgens de weer app blijft het droog dus we besluiten om naar het Wichtelpark te wandelen. Rond 10 uur gaan we weg. We pakken de Drautal radweg. Dit is de fietsweg tussen Lienz en Italië en die is mooi aangelegd. Met de buggy is dit veel beter te doen dan het wandelpad dat vlakbij het hotel ligt. Ruben wil eerst lopen maar gaandeweg gaat het steeds moeizamer. We zetten Ruben in de buggy zodat het sneller gaat. Lucas wordt ook moe. Dan allebei in de buggy. Na ongeveer 40 minuten wandelen zijn we er. Lucas en Ruben vermaken zich opperbest. De trapauto op de rail is hun favoriet. Na ruim een uur maken we ons op om weer terug te lopen. We lopen dezelfde weg terug. Na deze inspanning drinken we wat in het hotel en hierna gaan we zwemmen. We hebben het zwembad voor ons zelf. Wat een luxe.
19 graden

Vrijdag 31 juli 2015
Arnbach - Hinterbichl (156 km)

De kinderen zijn nog moe van het wandelen dus we gaan op pad met de auto. We rijden naar Lienz en bij Lienz rijden we richting Matrei (B108). Bij Matrei verlaten we de B108 en rijden naar Hinterbichl (L24). Er is hier weinig te bekennen. We klettert een rivier door het dorp heen maar verder zijn er alleen wandelaars die vanaf hier vertrekken voor een tocht de bergen in. Langzaam rijden we dezelfde weg weer terug en genieten van het uitzicht. Na deze rit nemen we nog een duik in het zwembad en hierna genieten we op het balkon van de zon.

Zaterdag 1 augustus 2015
Arnbach - Wildpark Assling (43 km)

Vandaag is onze laatste dag in Oostenrijk. We verrassen Lucas en Ruben nog een keer met een bezoek aan het Wildpark Assling. Dit vinden ze te gek. Ze staan te juigen. Het is niet zo warm, 20 graden, maar de dieren zijn nu meer te zien dan vorige week. We sluiten de dag af met .... het kan ook niet anders .... ZWEMMEN !!!
20 graden

Zondag 2 augustus 2015
Arnbach - Oudewater (1065 km)

Vandaag nemen we afscheid van Arnbach. De vakantie in Ost-Tirol zit erop. We hebben fantastische dagen gehad. We vertrekken weer heel vroeg. De nachtportier geeft ons nog een groot lunchpakket voor onderweg mee. Het regent en het is aardedonker. We rijden dezelfde route terug als onze heenreis. Dit betekent de eerste uren 160 km binnendoor rijden en met de regen valt ons dit een beetje tegen maar er is geen alternatieve route. Via Italië moet je ook eerst een flink stuk binnendoor rijden. Bij Kitzbü herkennen we de weg weer van onze vakantie in Kirchberg. We nemen nu net een andere route (B170, B178) en komen nu bij Wörgl de A12 op. Nu rijden we de komende uren alleen maar Autobahn. Gelukkig zijn de kinderen blij met hun DVD's en zijn we zo weer in Oudewater.