Reisblog Webdy

Voorthuizen

Vorig jaar hebben we het leuk gehad op vakantie in Nederland. De kinderen willen nog een keer in Nederland op vakantie. Wij verblijven 2 weken op Vakantiepark De IJsvogel in Voorthuizen.

De routekaart kunt u terugvinden door bij de betreffende dag op dit icoon te klikken.

Vrijdag 8 juli 2022 (85 km)
Oudewater - Voorthuizen

De eerste dag van de schoolvakantie. ’s Morgens doen we nog de laatste klusjes in huis. De konijnen krijgen een extra knuffel. We lunchen thuis en rond 12.30 uur rijden we weg. Bij De Meern draaien we de A12 op. Na Veenendaal volgen we bij knooppunt Maanderbroek de A30 richting Barneveld. De A30 gaat over in de N301 en deze volgen we richting Voorthuizen. We rijden door het centrum van Voorthuizen en deze gaat over in de N344. Na een paar kilometer ligt het vakantiepark aan onze rechterhand. Het is rond 13.30 uur zijn we er. We kunnen nog niet in onze bungalow maar we mogen onze auto alvast bij bungalow 283 (Sijs) parkeren. Hier blijven we 2 weken. Lucas en Ruben gaan naar de speeltuin en wij gaan alvast op het terras van onze bungalow genieten van de zon. Om 14.45 uur worden we gebeld dat de bungalow gereed is. De bungalow heeft een ruime woonkamer met open keuken. Twee slaapkamers met tweepersoons bed. Badkamer met een douche en een aparte toilet. We eten in onze bungalow. Het ontbijt voor morgenochtend regelen we en online regelen bij Bakker Piet.

Zaterdag 9 juli 2022
De IJsvogel - Garderen (fietsen 14 km)

Andreas haalt de bestelde broodjes op bij de receptie en we ontbijten in onze bungalow. Na het ontbijt lopen we na de receptie om onze gehuurde fietsen op te halen. De komende 2 weken kunnen we de omgeving per fiets verkennen. We rijden met de auto eerst naar Voorthuizen voor de boodschappen. Hierna stappen we op de fiets en gaan naar Garderen. We rijden op de fiets iets terug richting Voorthuizen naar fietsknooppunt 94. Hier slaan we rechtsaf en fietsen door de bossen naar knooppunt 58 en vervolgens naar 57. In Garderen zien we al snel de kerk en hier vlakbij komen we een leuk terras tegen bij Restaurant De Bonte koe. Tijd voor een drankje en de benen rust te geven. Het was best flink trappen en de weg ging gestaag omhoog. We fietsten er 38 minuten fietsen over. Na ruim een uurtje fietsen we dezelfde route weer terug. Dit gaat veel rapper. We doen er 10 minuten sneller over. Nu merken we pas hoeveel we omhoog gefietst hebben. We hebben respect voor Ruben want hij heeft een kinderfiets zonder versnellingen. Na het fietsen nemem Lucas en Ruben een plons in het zwembad. Er is een klein binnen- en buitenzwembad. Het is zonnig maar er staat wel wat wind dus maken ze flink gebruik van het binnenzwembad. Hierna is het tijd voor ontspanning in de bungalow. We maken zelf iets te eten en om 20.00 uur is er bij de kidsckub Oosters Stratego. Er zijn helaas te weinig kinderen om dit te spelen. Het alternatief is een fotospel in het bos. De jongens komen vol verhalen thuis en hebben het naar hun zin gehad. We kijken het EK dames Nederland – Zweden en het wordt 1-1.

Zondag 10 juli 2022
De IJsvogel

In deze regio is zondag nog echt een rustdag. Veel gelegenheden zijn dicht en wij maken er ook een rustdag van. We slapen uit en ontbijten laat. Lucas en Ruben hebben op school een vlieger gekregen en dit gaan we uitproberen. Er staat wel wat wind maar die valt af en toe ook weer weg en daarom was het vliegeren geen succes. Wellicht volgt er de komende week nog een goede winderige dag. Lucas en Ruben gaan zwemmen. Er zijn weinig bezoekers en soms hebben ze het zwembad voor zichzelf. Wat een luxe. In de middag doen we spelletjes en ’s avonds eten we op het park bij de Gasterij. Hier hebben ze een variant op tapas en dit heet hapas. Kleine Hollandse gerechtjes. De hapas is heerlijk en aan te bevelen.

Maandag 11 juli 2022
De IJsvogel - Harskamp (fietsen 27 km)

Na het ontbijt pakken we de fiets. Het is bewolkt weer maar wel 21 graden. Dit is mooi fiets weer. We willen naar de uitkijktoren van Kootwijkerzand. Vanaf het vakantiepark fietsen we via de fietsknooppunt 83, 79, 80 naar Stroe. Vervolgens naar fietsknooppunt 10. Hier komen we uit op de Stroër heide. Tussen knooppunt 10 en 81 slaan we rechtsaf. We hebben geen exacte fietsroute naar de uitkijktoren maar hopen deze wel te vinden. Op de ANWB fietspaddestoelen staan het helaas niet aangegeven. We blijven het fietspad volgen maar Wendy heeft het idee dat we weer deels terug fietsen. We pakken Google map erbij en we zijn inderdaad afgeweken van de route. Helaas zijn er geen goede fietspaden richting Kootwijkerzand. Google geeft ons wel steeds een route maar dit is door mul zand (voor paarden). We fietsen door en besluiten het fietspad richting Harskamp te volgen. We komen uit bij knooppunt 70 en rijden door naar 73 en richting 25. In Harskamp zien we Eethuys De Vergulde Leeuw en strijken hier neer voor een lunch. We hebben er inmiddels 15 km op zitten. Na de lunch besluiten we om een klein stukje terug te fietsen naar knooppunt 70 om vervolgens via de bossen en Stroër heide bij knooppunt 10 uit te komen. Nu komen we op bekend terrein want hier hebben we vanmorgen gefietst. Via de knooppunten 80, 79, 83 en richting 94 komen we weer terug bij ons vakantiepark. Dit zijn nog eens 12 km extra. In totaal hebben we 27 km gefietst. In de middag rusten we uit en doen een spelletje en lezen een boek. Het is weer een leuke dag geweest.

Dinsdag 12 juli 2022
De IJsvogel - Voorthuizen (fietsen 8 km)

De dag begint zonnig. We fietsen na het ontbijt naar het centrum van Voorthuizen. Dit ligt op zo’n 4 km fietsen. Hier zit de Intertoys en Lucas en Ruben willen hier kijken of ze iets leuks kunnen kopen van hun vakantiecentjes. Ze slagen allebei en hierna fietsen we terug. Het is warm dus in de middag nemen we een duik in het zwembad. Dat brengt verkoeling. Hierna doen we op het terras van onze bungalow nog spelletjes. Het avondeten besteden we uit. We gaan op de fiets naar Flavours. Dit ligt op recreatiepark de Zanderij en is 5 minuten fietsen vanaf ons park.
27 graden

Woensdag 13 juli 21 juli 2022
Voorthuizen - Uitkijktoren Kootwijkerzand (fietsen 25,6 km)

Het zonnetje schijnt ’s morgens al vroeg naar binnen. Het wordt een zonnige dag. We gaan op herhaling en proberen vandaag wel de uitkijktoren Kootwijkerzand te vinden. We fietsen weer een knooppunten route. Vanaf De IJsvogel via knooppunt 83, 79 en 80 naar Stroe. Bij Stroe volgen we knooppunt 10. Hier fietsen we de Stroër heide op en vervolgens weer door de bossen naar knooppunt 70 en 71. Tussen knooppunt 71 en 81 (Kootwijk) ligt halverwege aan de rechterkant Kootwijkerzand. Het is ongeveer 1 km lopen naar de uitkijktoren. Vanaf de uitkijktoren heb je een mooi uitzicht over de Kootwijkerzand, de grootste zandverstuiving van West-Europa van 700 hectare groot. We zijn allemaal blij dat we het gevonden hebben. Na het mooie uitzicht fietsen we verder naar Kootwijk en hier lassen we een pauze in. We hebben inmiddels al 15 km gefietst. Wij strijken neer op het grote terras van ’t Hillletje in Kootwijk. Na een lekke hapje en drankje stappen we weer op de fiets. Even raken we in Kootwijk van de route. We keren om en vinden al gauw de route naar knooppunt 10. We moeten flink trappen want de wind is komen opzetten en we hebben hem tegen. Vanaf knooppunt 10 fietsen we via 80, 79 en 83 weer naar vakantiepark De IJsvogel. Uiteindelijk hebben we er 25,6 km fietsen opzitten. Toch meer dan we gedacht hadden. Op het terras van onze bungalow rusten we in de schaduw uit van onze tocht. ’s Avonds kijken we de tweede wedstrijd van het EK van de Oranje dames. 3-2 winst op Portugal.
28 graden

Donderdag 14 juli 2022
De IJsvogel

Na de etappe van gisteren doen we rustig aan vandaag. We ontbijten wat later en doen wat boodschappen in Voorthuizen. Hierna nemen we een duik in het zwembad en genieten ’s middags op ons terras van de zon. Om 20.00 uur is er nog een kampvuur op het park en roosteren Lucas en Ruben marshmallows tijdens de zonsondergang.

Vrijdag 15 juli 2022
Voorthuizen – Krachtighuizen (fietsen 22,6 km)

Vandaag stappen we weer op de pedalen. Vorig jaar zijn we op vakantie geweest bij Landal De Hoevegaerde in Krachtighuizen (nabij Putten) en dat is niet ver van Voorthuizen. Wendy heeft een leuke fietsroute uitgestippeld die hierlangs komt. We fietsen naar ons startknooppunt 94 en volgen de knooppunten 57, 91, 50, 56 en 52 door de bossen richting Putten. Bij knooppunt 52 gaan we richting knooppunt 68. Bij Krachtighuizen wijken we op de Oude Garderenseweg af en fietsen via de Krachtighuizerweg naar Landal De Hoevegaerde. Op het vakantiepark zit NewLife en hier kun je goed eten. We nuttigen hier een lunch op het terras. De wolken en zon wisselen elkaar vandaag steeds af. Het is wel heerlijk weer om te fietsen. Na de lunch fietsen we weer terug naar de Oude Garderenseweg en vervolgen onze weg naar knooppunt 68. De bossen laten we even achter ons en fietsen over de boerenland weggetjes en kleine dorpjes. We komen met de fiets op plekken die we zonder de fietsknooppunten nooit ontdekt hadden. Via de knooppunten 06 en 31 komen we weer terug in de bosrijke omgeving en is het niet zo ver meer naar knooppunt 94. We hebben weer een groot rondje van 22,6 kilometer achter de rug. De laatste kilometers waren toch weer zwaar. In de middag geven we de benen weer rust. Als de benen weer zijn uitgerust doen Lucas en Ruben om 20.00 uur op het park mee aan de activiteit “alle hoeken van het veld”. Er zijn verschillende balspellen zoals hindernisbal, balwerpen en penaltyschieten. Ze hebben het enorm naar hun zin. Zoals elke avond is er ook vanavond weer een lekker zonnetje.

Zaterdag 16 juli 2022
De IJsvogel

Het zonnetje schijnt ’s morgens lekker naar binnen. We ontbijten en doen vandaag rustig aan. Andreas haalt een boodschapje op de fiets. We doen het spelletje Ticket to ride en Uno. We gaan zwemmen en doen nog meer spelletjes. ’s Avonds doen Lucas en Ruben weer mee aan de activiteit Big selfie game. Ze krijgen een selfie te zien die op het park is gemaakt en moeten die locatie vinden en exact dezelfde selfie maken. We komen moe maar voldaan terug.

Zondag 17 juli 2022
De IJsvogel – Klimbos Garderen (8,2 km)

Lucas en Wendy staan vroeg op. Lucas wil naar Klimbos Garderen en hij heeft de eerste sessie en die begint om 9.00 uur. Ruben wil nog niet meedoen en samen met Andreas blijft hij langer in bed liggen. We nemen de auto want Lucas zal na 2,5 uur klimmen wel moe zijn om terug te fietsen. Lucas krijgt eerst uitleg en mag hierna ruim 2 uur klimmen. Er zijn 10 parcoursen dus er is keuze zat. Om 11.30 uur zit de klimsessie erop. We leveren de uitrusting in en rijden terug naar het vakantiepark. Afgelopen week ben ik al twee keer mijn neef John tegen gekomen. Hij heeft een chalet op 5 minuten fietsen van ons vakantiepark. We gaan ’s middags bij hem een bakkie doen en kletsen gezellig bij. We spreken elkaar namelijk niet dagelijks. Vanuit John fietsen we naar Stroe en eten we bij De Rotterdammer. Na het diner kunnen we gelijk wat calorieën verbranden en fietsen we vanuit Stroe terug naar Voorthuizen. We kunnen nog net de 2e helft zien van Nederland – Zwitserland. 4-1
26 graden

Maandag 18 juli 2022
De IJsvogel

Er wordt voor vandaag een tropische warmte voorspelt. We blijven vandaag op het park. We ontbijten rustig en hierna doet Wendy even boodschappen voordat de 30 graden aangetikt gaat worden. Rond 11.30 uur gaan we naar het zwembad en nemen een frisse duik. Na een uurtje houden we het voor gezien. We nemen thuis een frisse douche en nuttigen een late lunch. Hierna doen we nog spelletjes. De temperatuur is al boven de 30 graden en buiten is het flink warm. Er is om 20.00 uur weer een leuke activiteit voor de kinderen. Museumroof. Kinderen moeten items roven van andere musea en moeten er met de grootste buit vandoor gaan. Ruben heeft met zijn team gewonnen.
32 graden

Dinsdag 19 juli 2022
De IJsvogel

De temperatuur is vannacht niet beneden de 20 graden geweest. Voor vandaag is er code oranje afgegeven vanwege de extreme hoge temperaturen. 35+ is de voorspelling. We mogen niet klagen tijdens onze vakantie in Nederland maar de temperaturen vandaag worden wel erg hoog. Ook vandaag blijven we op het park want fietsen in deze temperaturen is ook niet aan te raden. We nemen een plons in het zwembad om af te koelen en op het heetst van de dag doen we binnen een spelletje.
38 graden

Woensdag 20 juli 2022
De IJsvogel - Garderen - Koudhoorn (fietsen 19 km)

Na een hele warme nacht staan we allemaal een beetje brak op. Het zonnetje schijnt weer en gelukkig staat er een beetje wind. Het is nog wel warm maar we gaan vandaag wel een fietstocht doen. We fietsen via de knooppunten 83, 79 en 80 naar Stroe. Vanuit Stroe fietsen we naar Garderen via de knooppunten 58 en 13. We komen er achter dat in Garderen meerdere cafés en restaurants dicht zijn op woensdag. Gelukkig is ijssalon De IJstijd wel open en kunnen we iets verfrissend drinken. Lucas en Ruben nemen de kans waar om ook maar een Italiaans ijsje te eten. Hierna vervolgen we onze fietsroute via de knooppunten 72, 91, 57. We nemen nog een extra stop bij Flavours in Voorthuizen voor een lunch. Na de lunch is het niet ver meer naar knooppunt 94 en fietsen we naar vakantiepark De IJsvogel. Het is nog steeds erg warm (30 graden) dus we nemen nog een verfrissende duik in het zwembad. ’s Avonds pakken we de auto en gaan eten bij New Life in Putten. Hier hebben we vorig jaar lekker gegeten en het is nog steeds goed eten hier.
30 graden

Donderdag 21 juli 2022
De IJsvogel

De temperatuur is vandaag flink gezakt. Het is ongeveer 20 graden en de temperatuur is aangenaam na deze paar tropische dagen. Na het ontbijt doen we een bakkie koffie en thee op ons overdekte terras. De wolken worden grijzer en iets later begint het te regenen. De regen houdt de hele dag aan. De kinderen willen in de bungalow blijven. We doen dus rustig aan. Wendy pakt alvast wat spullen ik want morgen moeten we om 10.00 uur al uit de bungalow. We doen gezelschapsspellen en er wordt fanatiek gespeeld. Op onze laatste dag gaan we ’s avonds eten bij de Gasterij. Lucas en Ruben vonden dit vorige week erg leuk en het is echt aan te raden om Hapas te doen.
20 graden

Vrijdag 22 juli 2022
Voorthuizen - Oudewater (90km)

We staan op tijd op en pakken de laatste spulletjes in. Om 9.00 uur kunnen we onze broodjes halen en ontbijten in onze bungalow. De laatste spullen gaan ik de auto en we leveren onze fietsen en de sleutel van de bungalow in. Hierna de auto in en we rijden rustig naar huis. Na een uurtje zijn we thuis. Lucas en Ruben gaan gelijk naar de konijntjes want die hebben we wel gemist en ook over in gezeten bij de hoge temperaturen van de afgelopen dagen. Gelukkig heeft oma ze goed verzorgd en worden ze vandaag erg vaak geknuffeld. Onze vakantie in Voorthuizen is ten einde maar gelukkig hebben we nog 1 week vrij.

Recreatielandgoed De IJsvogel

foto bungalow foto bungalow